25.03.2020 r.
Temat: Kilka słów o renesansie - wprowadzenie do epoki.
Przeczytaj tekst z książki - str. 136-169. Zapisz w formie notatki następujące informacje:
1. Renesans (odrodzenie) -
2. Czas trwania epoki -
3. Najważniejsze wydarzenia -
4. Humanizm -
5. Cechy sztuki renesansowej -
Temat: Jan Kochanowski ojcem poezji polskiej.
Zapisz w zeszycie najważniejsze fakty z życia poety.
Przeczytaj wiersz "Do gór i lasów: (str. 142) i spróbuj spojrzeć na Jana Kochanowskiego jako na typowego przedstawiciela renesansu.
Odpowiedz w zeszycie na następujące polecenia: ćw. 1,2,4,5,7/143. ( poprawne wykonanie pięciu poleceń - 5, czterech - 4, trzech - 3, dwa polecenia - 2.
PISZ CZYTELNIE
Po wykonaniu pracy zrób zdjęcie zeszytu i wyślij na adres katwro4@wp.pl
MIŁEJ PRACY.
PAMIĘTAJCIE JESTEM DOSTĘPNA POD ADRESEM MAILOWYM, ALE TEŻ NA MESSENGERZE
4.01.2020 r.
Temat: Motyw przyrody w twórczości renesansowej - J. Kochanowski "Na lipę" i Leopold Staff "Wysokie drzewa". (Temat na 2 godz.)
Zapisz w formie notatki w zeszycie definicję czym jest:
1. Fraszka -
Przeczytaj "Na lipę" J. Kochanowskiego (str. 148 w podręczniku lub wyszukaj w internecie)
Zapisz spostrzeżenia:
1. Kto jest podmiotem lirycznym fraszki? - podaj właściwe cytaty.
2. Do kogo zwraca się podmiot liryczny i czego oczekuje"
3. Wymień zalety LIPY i podaj odpowiednie cytaty.
Przeczytaj wiersz L. Staffa "Wysokie drzewa" (podręcznik, str. 149 lub wyszukaj w internecie)
Zapisz w zeszycie:
1. Kto jest "rzeźbiarzem"?
2. Jakim posługuje się "narzędziem"?
3. W jakim pracuje "materiale"?
4. Napisz, co można usłyszeć w wierszu, a poczuć za pomocą zysłu węchu.
Zadania wykonaj w zeszycie do języka polskiego. Prace zostaną sprawdzone (wyrywkowo) poprzez komunikator messengera.
Termin: do 7 kwietnia 2020r.
8.04 2002 r.
Temat:Ciesz się życiem - Jan Kochanowski "pieśń XX z Ksiąg pierwszych" oraz "O doktorze Hiszpanie" (2 godziny lekcyjne)
Przeczytaj tekst fraszki "O doktorze Hiszpanie" (str. 151 w podręczniku lub on line). Zrób notatkę w zeszycie, odpowiadając na pytania do tekstu:
1. Kim są bohaterowie fraszki?
2. Przedstaw w punktach etapy spotkania towarzyskiego.
3. Czy fraszka jest pochwałą biesiady czy krytyką pijaństwa. - oceń i wskaż cytat, który uzasadni Twoje stanowisko.
Przeczytaj Pieśń XX (str.153 lub wyszukaj on line) Zapisz spostrzeżenia w formie notatki:
1. Kim jest podmiot liryczny? - wskaż go i zapisz cytat.
2. Gdzie i kiedy wypowiada się podmiot liryczny?
3. Wyjaśnij, jakie warunki należy spełnić - zgodnie z treścią utworu - aby spotkanie towarzyskie było udane.
Przedstaw poglądy filozofii epikurejskiej wyrażone w pieśni (Czym jest epikureizm znajdziesz w książce na stronie 153 lub w internecie).
Zdjęcie zeszytu wyślij na adres katwro4@wp.pl
Na Twoją pracę czekam do 15.04.2020 r
WESOŁYCH I ZDROWYCH ŚWIĄT
15.04.2020 r.
Temat: Jan Kochanowski - renesansowy stoik i epikureik. "Pieśń IX z Ksiąg pierwszych" i "Pieśń IX z Ksiąg wtórych".
(2 godziny)
Jan Kochanowski jako prawdziwy człowiek renesansu podzielał poglądy zarówno epikurejskie, jak i stoickie. Wyraz tych przekonań oddał w swojej twórczości.
O epikureizmie czytaliście już przy okazji fraszki "O doktorze Hiszpanie" (str.153), wskazówki stoików dotyczące szczęśliwego życia, znajdziecie w podręczniku na stronie 158.
Przeczytaj "Pieśń IX z Ksiąg pierwszych" (str. 160 lub wyszukaj w Internecie) i zapisz spostrzeżenia:
1. jakie warunki są potrzebne, żeby zabawa dawała radość?
2. Wskaż fragmenty, które wyrażają stoickie poglądy.
Przeczytaj "Pieśń IX z Ksiąg wtórych" (str. 161 lub wyszukaj w internecie) i zapisz spostrzeżenia:
1. Podaj główne przesłanie utworu - cytat.
2. W jaki sposób i czym można się pocieszać w trudnych momentach życia - potwierdź cytatami.
3. na podstawie tekstu wymień cechy Fortuny.
4. Oceń komu ufa podmiot liryczny: Fortunie czy Bogu"?
5. Zapisz definicję "pieśni" jako gatunku literackiego.
Na prace czekam pod adresem katwro4@wp.pl do 21.04.2020 r.
Przypominam: piszemy w zeszycie i wysyłamy zdjęcie, piszemy starannie, podpisujemy sie w mailu.
22.04 2020 r.
Temat: Największy talent epoki elżbietańskiej.
Dziś temat lekcji związany jest z postacią Williama Szekspira. Kim był słynny dramatopisarz, co napisał, z czego jest sławny? - tego i wielu innych rzeczy dowiecie się realizując dzisiejszy temat.
Czytając wstęp z podręcznika - str. 176-177 zapisz w zeszycie:
1. Krótką notkę o W. Szekspirze.
2. Najsłynniejsze sztuki teatralne, to:...
3. Informacje wstępne o dramacie "Romeo i Julia"
- temat tragedii
- czas akcji
- miejsce akcji
- bohaterowie
6 maja 2020 r.
- Nazwa epoki -
- Czas trwania -
- Najważniejsze historyczne wydarzenia -
- Kontrreformacja -
- Nurty sztuki barokowej -
- Cechy sztuki barokowej -
Notatkę proszę wykonać CZYTELNIE w zeszycie, zdjęcie przesłać na katwro4@wp.pl
13 maja 2020 r.
Temat: Niepokoje człowieka baroku - Mikołaj Sęp Szarzyński "O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem"
Podręczni - strona 202. Zapoznaj się ze wstępem do tematu. Zwróć szczególna uwagę na to, czego obawiał się człowiek epoki baroku i gdzie szukał pocieszenia. Następnie przeczytaj Sonet IV Mikołaja Sępa Szarzyńskiego - strona 204. Zapisz notatkę w zeszycie.
- Na podstawie utworu wymień trzy czynniki, które oddalają człowieka od Boga i zbawienia. (Podaj cytaty)
- Wyjaśnij, jak rozumiesz wyrażenie "łakome marności". Podaj przykłady życiowych marności.
- Kogo osoba mówiąca w wierszu prosi o pomoc w walce z przeciwnościami losu i własnymi słabościami.
Temat: Nieuniknione przemijanie - Mikołaj Sęp Szarzyński "Epitafium Rzymowi"
Podręcznik strona 209. Zapoznaj się ze wstępem do tematu. Zwróć uwagę na to, jaki stosunek do starości i przemijania miał człowiek okresu baroku. Gdzie szukał wsparcia i opieki. Następnie przeczytaj "Epitafium Rzymowi" - strona 210 i zanotuj w zeszycie swoje spostrzeżenia:
- Wypisz z wiersza elementy chlubnej przeszłości Rzymu.
- Do kogo zwraca się osoba mówiąca w wierszu?
Notatki zapisz w zeszycie. Chętni mogą przesłać na adres katwro4@wp.pl
- Notka Biograficzna J. A. Morsztyna -
- Kim jest podmiot liryczny (osoba mówiąca) w wierszu.?
- Odwołując się do treści wiersza wyjaśnij na czym polegają podobieństwa i różnice między trupem a zakochanym. Możesz to zrobić w formie tabelki oraz podpowiedzi z ćwiczenia 3/217.
Następnie przeczytaj informacje z podręcznika ze strony 218-19. Dotyczą one wskazówek jakich udzielał poetom barokowym Giambattista Marino oraz jakich środków stylistycznych używano w poezji tego okresu. Przeczytaj wiersz Morsztyna "O swojej pannie" - strona 220 oraz "Niestatek" strona - 221. Wybierz wiersz, który zrobił na tobie większe wrażenie. Wykonaj notatkę w zeszycie kierując się podanymi poniżej wskazówkami:
"O swojej pannie":
- Kim jest podmiot liryczny?
- Który element urody panny budzi szczególny podziw?
- Co symbolizuje biel?
"Niestatek":
- Przedstaw dwa wizerunki kobiety.
- Jaki rodzaj uczucia łączy osobę mówiąca w wierszu i osobę do której się zwraca? Czy to jest miłość czy przelotny flirt? Uzasadnij swoją odpowiedź.
- Na czym polega koncept wiersza "Niestatek"?
Notatki wykonaj czytelnie w zeszycie. Chętni mogą przesłać zdjęcie na katwro4@wp.pl
27 maja 2020 r.
Temat: Polski pamiętnikarz okresu baroku - Jan Chryzostom Pasek. (dwie godziny)
Podręcznik strona 226. Proszę zapoznać się z tekstem wprowadzającym do tematu. W zeszycie proszę wykonać notatkę dotyczącą:
- Polskiego szlachcica Sarmaty - może być w punktach, w postaci drzewka, opisu (forma dowolna).
- Krótka notka biograficzna - Jan Chryzostom Pasek.
Następnie proszę przeczytać fragment "Pamiętników" Rok 1660. str. 228-231 i wykonać polecenia:
- Ilu żołnierzy służyło w wojsku polskim, a ilu w rosyjskim?
- Jak wyglądały przygotowania do bitwy?
- Co dodawało odwagi Polakom?
- Wymień łupy, które zdobył Pasek. Z kim kłócił się o zdobycz wojenną?
- O jakich cechach polskiego żołnierza świadczy wynik bitwy?
- Wskaż wady i zalety szlachcica Sarmaty jako żołnierza.
Polecenia zapisz czytelnie w zeszycie. Chętni mogą przesłać zdjęcie na katwro4@wp.pl
- Klasycyzm -
- Molier - Cechy komedii francuskiej -
Temat: "Skąpiec" Moliera czyli studium władzy, pieniądza nad człowiekiem.
Podręcznik - strona 243. Zapoznaj się ze wstępem dotyczącym komedii Moliera. Przeczytaj fragment zamieszczony w podręczniku na stronie 245-249. Zapisz spostrzeżenia:
- Na czym polegał oszczędny sposób sprzątania Harpagona.
- Jak powinien wg. Harpagona wyglądać właściwy nadzór nad trunkami i butelkami?
- Opisz ubrania służby. Zwróć uwagę na to, co musiała robić, żeby ukryć mankamenty stroju.
- Wyjaśnij dlaczego Jakub przed rozmową z Harpagonem zmienia ubranie.
Swoje notatki osoby chętne mogą przesłać na katwro4@wp.pl
17 czerwca 2020 r.
Temat: Harpagon i jego dzieci - fakt, informacja, komentarz opinia ( godziny)
Podręcznik - strona 250. Zapoznaj się z wprowadzeniem do tematu. Przeczytaj fragment zamieszczony w podręczniku na stronie 250. Zapisz odpowiedzi na pytania:
- Kto ukradł szkatułkę i dlaczego?
- Czy można usprawiedliwić czyn złodzieja? Uzasadnij.
- Oceń, czy Kleant to człowiek uczciwy.
- Opisz zachowanie Harpagona na wieść, że los jego dzieci się poprawi.
- Określ, czy końcowa scena jest smutna czy śmieszna.
- Utwórz rodzinę wyrazów od przymiotnika "skąpy". Postaraj się, żeby wyrazy pochodne były różnymi częściami mowy, np. rzeczownikami, czasownikami, przysłówkami.