25.03.2020 r.                                     

 Temat: Kilka słów o renesansie - wprowadzenie do epoki.

Przeczytaj tekst z książki - str. 136-169. Zapisz w formie notatki następujące informacje:

1. Renesans (odrodzenie) - 

2. Czas trwania epoki -

3. Najważniejsze wydarzenia - 

4. Humanizm -

5. Cechy sztuki renesansowej -

                                                   

 Temat: Jan Kochanowski ojcem poezji polskiej.

Zapisz w zeszycie najważniejsze fakty z życia poety.

Przeczytaj wiersz "Do gór i lasów: (str. 142) i spróbuj spojrzeć na Jana Kochanowskiego jako na typowego przedstawiciela renesansu.

Odpowiedz w zeszycie na następujące polecenia: ćw. 1,2,4,5,7/143. ( poprawne wykonanie pięciu poleceń - 5, czterech - 4, trzech - 3, dwa polecenia - 2. 

 PISZ CZYTELNIE

Po wykonaniu pracy zrób zdjęcie zeszytu i wyślij na adres katwro4@wp.pl

 

MIŁEJ PRACY.

PAMIĘTAJCIE JESTEM DOSTĘPNA POD ADRESEM MAILOWYM, ALE TEŻ NA MESSENGERZE


 

4.01.2020 r.                 

Temat: Motyw przyrody w twórczości renesansowej - J. Kochanowski "Na lipę" i Leopold Staff "Wysokie drzewa". (Temat na 2 godz.)

Zapisz w formie notatki w zeszycie definicję czym jest:

1. Fraszka - 

Przeczytaj "Na lipę" J. Kochanowskiego (str. 148 w podręczniku lub wyszukaj w internecie)

Zapisz spostrzeżenia:

1. Kto jest podmiotem lirycznym fraszki? - podaj właściwe cytaty.

2. Do kogo zwraca się podmiot liryczny i czego oczekuje"

3. Wymień zalety LIPY i podaj odpowiednie cytaty.

Przeczytaj wiersz L. Staffa "Wysokie drzewa" (podręcznik, str. 149 lub wyszukaj w internecie)

Zapisz w zeszycie:

1. Kto jest "rzeźbiarzem"?

2. Jakim posługuje się "narzędziem"?

3. W jakim pracuje "materiale"?

4. Napisz, co można usłyszeć w wierszu, a poczuć za pomocą zysłu węchu.

 

Zadania wykonaj w zeszycie do języka polskiego. Prace zostaną sprawdzone (wyrywkowo) poprzez komunikator messengera. 

Termin: do 7 kwietnia 2020r.

 


 

 

8.04 2002 r.         

Temat:Ciesz się życiem - Jan Kochanowski "pieśń XX z Ksiąg pierwszych" oraz "O doktorze Hiszpanie" (2 godziny lekcyjne)

Przeczytaj tekst fraszki "O doktorze Hiszpanie" (str. 151 w podręczniku lub on line). Zrób notatkę w zeszycie, odpowiadając na pytania do tekstu:

1. Kim są bohaterowie fraszki?

2. Przedstaw w punktach etapy spotkania towarzyskiego.

3. Czy fraszka jest pochwałą biesiady czy krytyką pijaństwa. - oceń i wskaż cytat, który uzasadni Twoje stanowisko.

Przeczytaj Pieśń XX (str.153 lub wyszukaj on line) Zapisz spostrzeżenia w formie notatki:

1. Kim jest podmiot liryczny? -  wskaż go i zapisz cytat.

2. Gdzie i kiedy wypowiada się podmiot liryczny?

3. Wyjaśnij, jakie warunki należy spełnić - zgodnie z treścią utworu - aby spotkanie towarzyskie było udane. 

Przedstaw poglądy filozofii epikurejskiej wyrażone w pieśni (Czym jest epikureizm znajdziesz w książce na stronie 153 lub w internecie).

Zdjęcie zeszytu wyślij na adres katwro4@wp.pl

Na Twoją pracę czekam do 15.04.2020 r 

WESOŁYCH I ZDROWYCH ŚWIĄT

 



15.04.2020 r.

Temat: Jan Kochanowski - renesansowy stoik i epikureik. "Pieśń IX z Ksiąg pierwszych" i "Pieśń IX z Ksiąg wtórych".

(2 godziny)


Jan Kochanowski jako prawdziwy człowiek renesansu podzielał poglądy zarówno epikurejskie, jak i stoickie. Wyraz tych przekonań oddał w swojej twórczości. 

O epikureizmie czytaliście już przy okazji fraszki "O doktorze Hiszpanie" (str.153), wskazówki stoików dotyczące szczęśliwego życia, znajdziecie w podręczniku na stronie 158.

Przeczytaj "Pieśń IX z Ksiąg pierwszych" (str. 160 lub wyszukaj w Internecie) i zapisz spostrzeżenia:

1. jakie warunki są potrzebne, żeby zabawa dawała radość?

2. Wskaż fragmenty, które wyrażają stoickie poglądy.

Przeczytaj "Pieśń IX z Ksiąg wtórych" (str. 161 lub wyszukaj w internecie) i zapisz spostrzeżenia:

1. Podaj główne przesłanie utworu - cytat.

2. W jaki sposób i czym można się pocieszać  w trudnych momentach życia - potwierdź cytatami.

3. na podstawie tekstu wymień cechy Fortuny.

4. Oceń komu ufa podmiot liryczny: Fortunie czy Bogu"?

5. Zapisz definicję "pieśni" jako gatunku literackiego.


Na prace czekam pod adresem katwro4@wp.pl  do 21.04.2020 r.

Przypominam: piszemy w zeszycie i wysyłamy zdjęcie, piszemy starannie, podpisujemy sie w mailu.

 



22.04 2020 r.

Temat: Największy talent epoki elżbietańskiej.

Dziś temat lekcji związany jest z postacią Williama Szekspira. Kim był słynny dramatopisarz, co napisał, z czego jest sławny? - tego i wielu innych rzeczy dowiecie się realizując dzisiejszy temat.

Czytając wstęp z podręcznika - str. 176-177 zapisz w zeszycie:

1. Krótką notkę o W. Szekspirze.

2. Najsłynniejsze sztuki teatralne, to:...

3. Informacje wstępne o dramacie "Romeo i Julia"  

  • temat tragedii
  • czas akcji
  • miejsce akcji
  • bohaterowie
Temat: Miłość odmienia serca i czyny - "Romeo i Julia" W. Szekspira.
 
Przypomnij sobie wielkie przemiany literackich bohaterów spowodowane miłością. Choćby historię Jacka Soplicy i Ewy Horeszkówny, Ligii i Winnicjusza, czy piękną miłość Małego Księcia do Róży, czy wreszcie miłość przedstawianą przez reżyserów wielu filmów. . tematem dzisiejszym jest historia miłosna przedstawiona w tle burzliwych dziejów dwóch walczących ze sobą rodów: Montekich i Kapuletów. 
 
Przeczytaj fragment "Romea i Julii" z podręcznika - strona 179- 180. Spostrzeżenia zapisz w formie notatki:
1. Co to jest dramat szekspirowski.
2. Jakich argumentów użyła matka, aby przekonać córkę do zamążpójścia?
3. Co odpowiedziała Julia? - potwierdź cytatem
4. Co obiecuje Julia matce? O czym to świadczy?
 Swoją pracę wykonaj CZYTELNIE w zeszycie. Prześlij zdjęcie na katwro4@wp.pl



29 kwietnia 2020 r.

Temat: Piękno uczuć i słów, czyli barwny język Szekspira.
Temat znajduje się w książce na stronie 188. Poproszę o zaznajomienie się ze wstępem i przeczytanie fragmentu dramatu - str.188-189. Zwróćcie uwagę na język, jakim posługują się bohaterowie, w jaki sposób wyznają sobie miłość. Spostrzeżenia zapisz w formie krótkiej notatki:
1. Jak Julia próbuje zatrzymać ukochanego? Na co się powołuje? Posłuż się cytatem.
2. Co przekonało Julię, że nie można w przedłużać pożegnania?
3. Podaj przykłady cytatów, które oddają emocje bohaterki, a które zwróciły szczególnie Twoją uwagę.
 
Temat: Teatr elżbietański.
Zapoznaj się z informacjami o teatrze elżbietańskim ( z czasów Szekspira) - strona 193-194.
Wykonaj dowolną notatkę związana z tematem. Może to być notatka w punktach, krzyżówka, mapa myśli itp. 
Pracę wykonaj czytelnie w zeszycie. Chętni mogą wysłać zdjęcie swojej pracy do oceny na katwro4@wp.pl


6 maja 2020 r.
Temat: Renesans - powtórzenie.
W książce na stronach 195-196 znajduje się przypomnienie wszystkich informacji dotyczących renesansu w formie pytań. Każdy może sprawdzić ile wie, ile zapamiętał, a ile jeszcze trzeba będzie sobie powtórzyć. Jako notatkę w zeszycie proszę,żebyście wykonali polecenie 2/195 krzyżówka. Treści haseł proszę nie przepisywać, wystarczy tylko przerysować i uzupełnić krzyżówkę. 
Następnie wyjaśnijcie znaczenie następujących związków frazeologicznych:
- usychać z miłości -
- zaszczepić komuś miłość do czegoś -
- żyć miłością -
- stara miłość nie rdzewieje -
- miłość platoniczna -
- wzbudzić w kimś miłość -
- ranić czyjąś miłość -
- miłość od pierwszego wejrzenia -
- miłość aż po grób -
W razie potrzeby sprawdźcie poprawność w słowniku.
 
 
 
Temat: Kilka słów o baroku.
Temat znajduje się na stronie 198 podręcznika. Czytając wprowadzenie zwróćcie uwagę na podstawowe różnice między renesansem a barokiem, ramy czasowe w Europie i w Polsce, tło historyczne epoki, nurty w sztuce i jej rolę w służbie Kościoła.
W zeszycie notatka zgodna z punktami:
  1. Nazwa epoki -
  2. Czas trwania -
  3. Najważniejsze historyczne wydarzenia - 
  4. Kontrreformacja -
  5. Nurty sztuki barokowej -
  6. Cechy sztuki barokowej -

Notatkę proszę wykonać CZYTELNIE w zeszycie, zdjęcie przesłać na katwro4@wp.pl

 



13 maja 2020 r.

Temat: Niepokoje człowieka baroku - Mikołaj Sęp  Szarzyński "O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem"


Podręczni - strona 202. Zapoznaj się ze wstępem do tematu. Zwróć szczególna uwagę na to, czego obawiał się człowiek epoki baroku i gdzie szukał pocieszenia. Następnie przeczytaj Sonet IV Mikołaja Sępa Szarzyńskiego - strona 204. Zapisz notatkę w zeszycie.

  1. Na podstawie utworu wymień trzy czynniki, które oddalają człowieka od Boga i zbawienia. (Podaj cytaty)
  2. Wyjaśnij, jak rozumiesz wyrażenie "łakome marności". Podaj przykłady życiowych marności.
  3. Kogo osoba mówiąca w wierszu prosi o pomoc w walce z przeciwnościami losu i własnymi słabościami.

Temat: Nieuniknione przemijanie - Mikołaj Sęp Szarzyński "Epitafium Rzymowi"

Podręcznik strona 209. Zapoznaj się ze wstępem do tematu. Zwróć uwagę na to, jaki stosunek do starości i przemijania miał człowiek okresu baroku. Gdzie szukał wsparcia i opieki. Następnie przeczytaj "Epitafium Rzymowi" - strona 210 i zanotuj w zeszycie swoje spostrzeżenia:

  1. Wypisz z wiersza elementy chlubnej przeszłości Rzymu.
  2. Do kogo zwraca się osoba mówiąca w wierszu?

Notatki zapisz w zeszycie. Chętni mogą przesłać na adres katwro4@wp.pl

 


20 maja 2020 r.
Temat: Nurt dworski w poezji Jana Andrzeja Morsztyna. (2 godziny lekcyjne)
 
Podręcznik - strona 215. zapoznaj się ze wstępem do tematu lekcji. Zwróć uwagę na charakterystykę dwóch nurtów - dworskiego i ziemiańskiego. Następnie przeczytaj wiersz j. A. Morsztyna "Do trupa" - strona 216, wykonaj krótka notatkę w zeszycie:
  1. Notka Biograficzna J. A. Morsztyna -
  2. Kim jest podmiot liryczny (osoba mówiąca) w wierszu.?
  3. Odwołując się do treści wiersza wyjaśnij na czym polegają podobieństwa i różnice między trupem a zakochanym. Możesz to zrobić w formie tabelki oraz podpowiedzi z ćwiczenia 3/217.

Następnie przeczytaj informacje z podręcznika ze strony 218-19. Dotyczą one wskazówek jakich udzielał poetom barokowym Giambattista Marino oraz jakich środków stylistycznych używano w poezji tego okresu. Przeczytaj wiersz Morsztyna "O swojej pannie" - strona 220 oraz "Niestatek" strona - 221. Wybierz wiersz, który zrobił na tobie większe wrażenie. Wykonaj notatkę w zeszycie kierując się podanymi poniżej wskazówkami:

"O swojej pannie":

  1. Kim jest podmiot liryczny?
  2. Który element urody panny budzi szczególny podziw?
  3. Co symbolizuje biel?

"Niestatek":

  1. Przedstaw dwa wizerunki kobiety.
  2. Jaki rodzaj uczucia łączy osobę mówiąca w wierszu i osobę do której się zwraca? Czy to jest miłość czy przelotny flirt? Uzasadnij swoją odpowiedź.
  3. Na czym polega koncept wiersza "Niestatek"?

Notatki wykonaj czytelnie w zeszycie. Chętni mogą przesłać zdjęcie na katwro4@wp.pl

 


 27 maja 2020 r.

Temat: Polski pamiętnikarz okresu baroku - Jan Chryzostom Pasek. (dwie godziny)

Podręcznik strona 226. Proszę zapoznać się z tekstem wprowadzającym do tematu. W zeszycie proszę wykonać notatkę dotyczącą:

  1.  Polskiego szlachcica Sarmaty - może być w punktach, w postaci drzewka, opisu (forma dowolna).
  2. Krótka notka biograficzna - Jan Chryzostom Pasek.

Następnie proszę przeczytać fragment "Pamiętników" Rok 1660. str. 228-231 i wykonać polecenia:

  1. Ilu żołnierzy służyło w wojsku polskim, a ilu w rosyjskim? 
  2. Jak wyglądały przygotowania do bitwy?
  3. Co dodawało odwagi Polakom?
  4. Wymień łupy, które zdobył Pasek. Z kim kłócił się o zdobycz wojenną?
  5. O jakich cechach polskiego żołnierza świadczy wynik bitwy?
  6. Wskaż wady i zalety szlachcica Sarmaty jako żołnierza.

Polecenia zapisz czytelnie w zeszycie. Chętni mogą przesłać zdjęcie na katwro4@wp.pl


3 czerwca 2020 r.
Temat: Molier twórcą klasycznej komedii francuskiej. 
 
Podręcznik - strona 242. Zapoznaj się ze wstępem do rozdziału. W zeszycie wykonaj notatkę na temat:
  1. Klasycyzm -
  2. Molier - Cechy komedii francuskiej -

Temat: "Skąpiec" Moliera czyli studium władzy, pieniądza nad człowiekiem.

Podręcznik - strona 243. Zapoznaj się ze wstępem dotyczącym komedii Moliera. Przeczytaj fragment zamieszczony w podręczniku na stronie 245-249. Zapisz spostrzeżenia:

  1. Na czym polegał oszczędny sposób sprzątania Harpagona.
  2. Jak powinien wg. Harpagona wyglądać właściwy nadzór nad trunkami i butelkami?
  3. Opisz ubrania służby. Zwróć uwagę na to, co musiała robić, żeby ukryć mankamenty stroju.
  4. Wyjaśnij dlaczego Jakub przed rozmową z Harpagonem zmienia ubranie.

Swoje notatki osoby chętne mogą przesłać na katwro4@wp.pl

 



17 czerwca 2020 r.

Temat: Harpagon i jego dzieci - fakt, informacja, komentarz opinia ( godziny)


Podręcznik - strona 250. Zapoznaj się z wprowadzeniem do tematu. Przeczytaj fragment zamieszczony w podręczniku na stronie 250. Zapisz odpowiedzi na pytania:

  1. Kto ukradł szkatułkę i dlaczego?
  2. Czy można usprawiedliwić czyn złodzieja? Uzasadnij.
  3. Oceń, czy Kleant to człowiek uczciwy.
  4. Opisz zachowanie Harpagona na wieść, że los jego dzieci się poprawi.
  5. Określ, czy końcowa scena jest smutna czy śmieszna.
  6. Utwórz rodzinę wyrazów od przymiotnika "skąpy". Postaraj się, żeby wyrazy pochodne były różnymi częściami mowy, np. rzeczownikami, czasownikami, przysłówkami.

24 czerwca 2020 r.
Temat: Podsumowanie działu - sprawdź ile wiesz. (2 godziny)
 
Podręcznik strona 258. Zapoznaj się z pytaniami podsumowującymi dział - barok - i wykonaj dwa dowolne polecenia.