Psychoedukacja rodziców i uczniów
Zdolność do samosterowności
Zdolność do samosterowności do efektywne narzędzie do decydowania o samym sobie. Pozwala wybrać jedną z opcji działania oraz także oceniać skutki własnych decyzji. Samosterowności to jeden z najbardziej znaczących celów, do którego powinno się prowadzić dzieci i młodzież.
Trudno stwierdzić jak pojawienie się nowoczesnych mediów cyfrowych wpływa na samosterowność. Interesującym jest to czy na przykład normalne korzystanie ze smartfonów
(nie mówimy tu o uzależnieniu) zwiększa czy zmniejsza samosterowność?
Dostęp do informacji raczej powoduje zwiększenie zdolności do podjęcia niezależnej decyzji. Z drugiej strony doświadczenie życiowe pokazuje iż nie zawsze taka niezależność wychodzi na dobre nie tylko uczniom ale i dorosłym.
Obserwowany na przestrzeni ostatnich lat przyrost diagnoz dotyczących zespołu zaburzeń uwagi, jest wskaźnikiem ogólno światowego trendu. Czy tylko gadżety elektroniczne które są źródłem bodźca, na które ustawicznie narażani są ludzie, zwłaszcza młodzi mają na to wpływ? Może też sposób odżywiania się młodego pokolenia czy brak aktywności fizycznej? Zmiany w tym zakresie dopiero w dłuższej perspektywie okaże się korzystne dla naszego samopoczucia.
Samosterowność to nie tylko kierowanie uwagi ale i rozpoznawanie aktualnie obowiązujących reguł w świecie zewnętrznym, szybkie dostosowanie się do ewentualnych nowych reguł oraz planowanie działania.