22 października 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim

29 października 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.

5 listopada 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.

 

12 listopada 2020 r.

Temat 11 listopada - Święto Niepodległości.

Proszę w zeszycie wykonać notatkę na temat odzyskania niepodległości przez Polskę - data, najważniejsze fakty dotyczące osób i zdarzenia, ciekawostki, fragment wiersza lub piosenki związanej z tym świętem.



19 listopada 2020 r.

Temat: „Życie nie po to jest by brać” – o słowach piosenki S. Sojki.

Dlaczego nie mówimy o tym, co nas boli otwarcie?
Budować ściany wokół siebie - marna sztuka
Wrażliwe słowo, czuły dotyk wystarczą
Czasami tylko tego pragnę, tego szukam

Na miły Bóg,
Życie nie tylko po to jest, by brać
Życie nie po to, by bezczynnie trwać
I aby żyć siebie samego trzeba dać

Problemy twoje, moje, nasze boje, polityka
A przecież każdy włos jak nasze lata policzony
Kto jest bez winy niechaj pierwszy rzuci kamień, niech rzuci
Daleko raj, gdy na człowieka się zamykam

Na miły Bóg,
Życie nie tylko po to jest, by brać
Życie nie po to, by bezczynnie trwać
I aby żyć siebie samego trzeba dać.

Słowa i wersja wokalna: Stanisław Sojka.

Polecenia (notatka w zeszycie):

  1. Napisz, o jakich wartościach nadających sens życiu jest mowa w tekście piosenki? Przytocz cytaty.
  2. Sformułuj główną myśl utworu – w jednym zdaniu.
  3. Rozwiń myśl zawartą w słowach refrenu: „Życie nie po to jest by brać”. Czy zgadzasz się z tą myślą? Krótko uzasadnij swoją opinię.
  4. Podaj przykłady bezinteresownego angażowania się ludzi w niesienie pomocy. Zapisz definicję słowa „wolontariat” i „wolontariusz”.

Praca sprawdzona i oceniona będzie podczas lekcji on line na Teamsach.


26 listopada 2020 r. 

Temat: Popularne związki frazeologiczne - ćwiczenia.

O związkach frazeologicznych, czyli nietypowym zestawieniu wyrazów mówiliśmy już kilka razy na lekcjach języka polskiego. Dziś chciałabym, żeby każdy z was podał po 5 przykładów związanych z następującymi kategoriami" i wyjaśnił znaczenie poszczególnych związków:

- części ciała - np. ręka rękę myje (kryć się wzajemnie),

- kolory - np. biały kruk (coś wyjątkowego, niepowtarzalnego),

- matematyka - np. 24 godziny na dobę (cały czas),

- rośliny - np. ni z gruszki, ni z pietruszki (powiedzieć coś niedorzecznego) ,

- zwierzęta - np. trącić myszką (coś przestarzałego),

Proszę notatkę przesłać na katwro4@wp.pl lub zgłosić się do odpowiedzi podczas lekcji on line na Taesmach.


3 grudnia 2020 r.

Temat: Ponadczasowe zalecenia w "Dekalogu" Aleksandra Rymkiewicza.

Człowieku prosty, oduczono ciebie litości,

kiedy miotały kratery kominów dym z kości.

Czerwone, straszne niebo się chwiało wichurą,

a chata odbiła oknami to niebo pod górą.

Razem się gięła i razem płonęła dziś ciemno,

więc skądże obozy z tupotem drewniaków przede mną.

Człowieku, zamilcz, człowieku, zapomnij – już cisza.

 I krwawe oczy tej chaty nade mną znów wiszą.

Cywilizacje spalone wśród liści deszcz płucze

i morze strzaskany dekalog na brzegi wyrzuca.

 

Zapisz w zeszycie własne przemyslenia zwiazane z wierszem.


10 grudnia 2020 r.

Temat: Co może być kluczem do zrozumienia człowieka? - Jerzy Liebert "Uczę się ciebie, człowieku...".

Uczę się ciebie człowieku...

Jerzy Liebert

Uczę się ciebie człowieku.
Powoli się uczę, powoli.
Od tego uczenia trudnego
Raduje się serce i boli.

O świcie nadzieją zakwita,
Pod wieczór niczemu nie wierzy,
Czy wątpi, czy ufa - jednako -
Do ciebie, człowieku, należy.

Uczę się ciebie i uczę
I wciąż cię jeszcze nie umiem -
Ale twe ranne wesele,
Twą troskę wieczorną rozumiem.

W zeszycie:

  1. Sformułuj w jednym zdaniu temat wiersza J. Lieberta. Zaproponuj inny tytuł tego utworu.
  2. Zapisz 5 związków frazeologicznych z wyrazem „człowiek”.
  3. „Życzliwość i miłość to warunki zrozumienia człowieka” – wypowiedz się w kilku zdaniach.

Proszę notatkę przesłać na katwro4@wp.pl lub zgłosić się do odpowiedzi podczas lekcji on line na Taesmach.


17 grudnia 2020 r.

Temat: "Iskierka miłości" w wierszu T. Różewicza "Przepaść".

 

  1. Wyjaśnij znaczenie tytułu utworu Różewicza.
  2. Wskaż i zapisz cechy wiersza wolnego.
  3. Co jest "iskierką miłości" w wierszu?

Proszę notatkę przesłać na katwro4@wp.pl lub zgłosić się do odpowiedzi podczas lekcji on line na Taesmach.


21 stycznia 2020 r.

Temat: Ćwiczenia frazeologiczne z wyrazem PRACA.


Zapisz wybrane związki frazeologiczne z wyrazem PRACA i wyjaśnij ich znaczenie. Następnie zaproponuj jeden ze związków jako swoje motto. Wyjasnij dlaczego wybrałbyś ten, a nie inny związek frazeologiczny.


28 stycznia 2021 r.

Temat: Trudne rozmowy na ważne tematy - K.I. Gałczyński "Rozmowa liryczna".


Zapoznaj się z wierszem K.I. Gałczyńskiego "Rozmowa liryczna". Swoje spostrzeżenia zapisz w zeszycie w formie następujących punktów:

1. Kto z kim prowadzi dialog?

2. Na jaki temat toczy się rozmowa?

3. W jakim celu podmiot liryczny wylicza różne miejsca i sytuacje?

4. Czy miłość zdaniem poety wymaga niezwykłych miejsc i zdarzeń? Odpowiedź poprzyj odpowiednim cytatem.

Proszę notatkę przesłać na katwro4@wp.pl lub zgłosić się do odpowiedzi podczas lekcji on line na Taesmach.


4 lutego 2021 r.

Temat: Jakie wartości powinny być dla człowieka najważniejsze? - J. Twardowski "Daj nam ubóstwo".

 

1.Do kogo zwraca sie osoba wypowiadająca się w wierszu?

2. O co prosi?

3. Jakie wartości powinny być dla człowieka najważniejsze, aby osiągnął spokój i szczęście?

4. Jak sądzisz, co, oprócz dóbr materialnych, może dać człowiekowi prawdziwą radość? (kilka zdań)

 

Daj nam ubó­stwo lecz nie wy­rze­cze­nie
ra­dość że moż­na mieć nie­wie­le rze­czy
i że pie­nią­dze mogą być jak świ­nie

i daj nam czy­stość co nie jest asce­zą

tyl­ko mi­ło­ścią - tak jak ży­cie całe
i po­słu­szeń­stwo co nie jest przy­mu­sem

ale spo­ko­jem gwiazd co też nie wie­dzą

cze­mu nad nami cho­dzą wciąż po ciem­ku
i daj nam sen zdro­wy świą­tecz­ny ape­tyt

wia­rę bez ner­wów to jest bez po­śpie­chu

a zimą jesz­cze mat­kę mi przy­po­mnij

w ubo­gim czy­stym i po­słusz­nym śnie­gu


11.02.2021 r.

Temat: W pogoni za sensacją. Dlaczego interesuje nas sensacja?

  1. Sensacja -
  2. Powieść kryminalna -
  3. Zaproponuj i postaraj się zachęcić do przeczytania książki sensacyjnej i obejrzenia filmu kryminalnego. Podaj własne przykłady.

 

4 marca 2021 r.

Temat: Moje wrażenia po obejrzeniu filmu pt. "Jak zostać królem"

Obejrzyj film w reżyserii H. Hoopera i przeanalizuj pod kątem:

1. Czasy, w których żył bohater.

2. Fakty z życia Jerzego VI - porównaj film z życiorysem króla

3. Obraz przemian związany z dynamiką postępu naukow-technicznego XX wieku.

W zeszycie napisz własną notatkę w postaci recenzjii filmu z uwzględnieniem w/w zagadnień.

8 kwietnia 2021 r.

Temat: Kim byłbym bez innych? - Phil Bosmans ("Kim byłbym")

Dziś moja propozycja spotkania z literaturą, o której można powiedzieć, że uczy, bawi, wychowuje. Phil Bosmans to belgijski pisarz, kapłan katolicki, autor wielu wierszy, aforyzmów dotyczących życia, cierpienia, samotności, miłości i szczęścia. Zapoznajcie się z wierszem, który dziś proponuję.

 

Przeczytajcie, przemyślcie, a swoje spostrzeżenia zapiszcie w zeszycie  w formie notatki:

  1. Krótka notka biograficzna o autorze.
  2. Zapisz 5 wyrażeń frazeologicznych z wyrazem „życie”.
  3. Kim byłbym bez innych - moje autorytety (możesz posłużyć się cytatami z wiersza) - wypowiedź pisemna.

Notatkę proszę przesłać na katwro4@wp.pl / Messenger / Teamsy