Temat: Mechanizmy władzy w powieści "Władca much" W. Goldinga.

Przeczytaj fragment powieści z książki i obejrzyj film w reżyserii Harrego Hoopera. 

Przedstaw swoje wrażenia w postaci krótkiej recenzji z uwzględnieniem odpowiedzi na pytanie: Czy Twoim zdaniem "Władca much" ma uniwersalną wymowę?

 

Temat: Ideał władcy - Makbet contra Malcolm.

Przeczytaj fragment "Makbeta" W Szekspira (str. 127-128) lub on line akt IV scena 3.

Wypisz cechy, które Malcolm wskazał jako "przymioty, które winny zdobić króla".

Przedstaw w formie notatki: "Czy Twoim zdaniem są to wartości uniwersalne, obowiązujące także we współczesnej polityce".

PISZ CZYTELNIE

Po wykonaniu pracy w zeszycie zrób zdjęcie i wyślij na adres katwro4@wp.pl

pamiętaj, że jestem dostępna pod w/w adresem, ale znajdziesz mnie również na FB

 

Temat: Władca a naród - Ewa Lipska "Egzamin".

Przeczytaj tekst wiersza - podręcznik, str. 129 lub znajdź w internecie.

Zapisz notatkę w zeszycie, uwzględniając odpowiedzi na pytania:

1. Jakim kryterium kierowali się poddani przy wyborze króla?

2. Scharakteryzuj władcę z wiersza. Zwróć uwagę na czasowniki odnoszące się do sposobu sprawowania rządów.

3. Przed czym przestrzega poetka?

 

Temat: Niebezpieczeństwo tyranii w "Powrocie prokonsula" Z. Herberta.

Przeczytaj tekst utworu - podręcznik str. 130 lub wyszukaj w internecie.

Zapisz spostrzeżenia:

1. Wypisz z wiersza słowa i nazwy postaci, które wywodzą się z antyku. Wyjaśnij (za pomocą dostępnych źródeł) ich znaczenie.

2. Wypisz obawy prokonsula z wiersza.

3. Scharakteryzuj (krótko) postać cesarza z wiersza.

4. Wymień powody, dla których prokonsul wraca na dwór cesarza.

Notatki wykonaj w zeszycie do 7 kwietnia 2020 r.

Nie wysyłaj zdjęć zeszytu.

Praca zostanie sprawdzona (wyrywkowo) za pomocą Messengera.

 

8.04.2020 R.

TEMAT: W świecie oświeconych.

Zapoznaj się ze wstępem do rozdziału & - str. 137 lub wyszukaj informacje na temat oświecenia w internecie. Zapisz krótko najważniejsze informacje wg. podanego wzoru:

1.  Ramy czasowe oświecenia -

2. najważniejsze fakty historyczne:

- na świecie

- w Polsce -

3. Główne kierunki filozoficzne (do każdego dopisz ich przedstawicieli):

- racjonalizm - 

- deizm -

- humanitaryzm -

- optymizm -

- sentymentalizm - 

4. Cechy klasycyzmu - 

5. Przedstawiciele polskiego oświecenia -

 

TEMAT: "Historia "Wojny mnichów".


Przeczytaj wstęp dotyczący "Monachomachii" z podręcznika - strona 141 oraz tekst satyry. Następnie wykonaj notatkę w zeszycie.

1. Poemat heroikomiczny -

2. Ignacy Krasicki (krótka notatka o pisarzu) -

3. Wczuj się w dziennikarza śledczego i przeprowadź dochodzenie w sprawie:"Monachomachii, czyli wojny mnichów". Zdobądź informacje na temat:

- Gdzie , dzieją się wydarzenia?

- Kiedy?

- Kto bierze w nich udział?

- Co się stało?

- Jak przebiegały wydarzenia?

- Z jakim skutkiem?

Zredaguj notatkę prasową lu odpowiedz na pytania.

Wszystko zapisz w zeszycie. Zdjęcie wyślij do 15.04.2020 r. na katwro4@wp.pl

 Pamiętaj podpisać się w e-mailu - nie zawsze wiem, kto mi wysyła prace.

Wesołych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy.

Pozdrawiam

15.04.2020 r.

Temat: Komizm mnisiej wojny.


Przeczytaj jeszcze raz "Monachomachię" Ignacego Krasickiego (podręcznik str. 141 lub wyszukaj w Internecie) pod kątem kreacji przedstawionego świata.  zastanów się czy opisana przez Krasickiego wojna mnichów mogła zdarzyć się naprawdę? Czy mogła wyglądać tak jak ją opisał? Zapisz w zeszycie notatkę:

1. "Monachomachia" jest komiczną satyrą na wady duchowieństwa - obroń tezę, podając argumenty poparte cytatami z tekstu.

2. Wskaż elementy komizmu (możesz podać cytaty):

- sytuacyjnego -

- językowego - 

- postaci -

15.04.2020 r.

Temat: Skrzydlate słowa oraz najczęstsze błędy językowe i ich rodzaje.

"Skrzydlate słowa" należą do zasobu językowego. ich właściwe używanie świadczy o opanowaniu reguł i poprawnej polszczyzny. Często jednak te zasady są łamane poprzez różnego rodzaju błędy językowe, czyli użycie nieodpowiednich form gramatycznych, leksykalnych lub fonetycznych.

poniżej znajdziecie przykłady powszechnie występujących błędów językowych. Zaznaczcie jaki to rodzaj błędu (gramatyczny, leksykalny, fonetyczny), a następnie podajcie poprawną formę.

  •  bibloteka -
  • fakt autentyczny -
  • weszłem -
  • idąc ulica padał deszcz -
  • mi się to podoba -
  • cofnij się do tyłu -
  • w cudzysłowiu -
  • przyjmę uczni -
  • wziąść -
  • oddziaływować -
  • gwizdam-
  • aktorowie -
  • myślić -
  • w każdym bądź razie -
  • większa połowa -
  • ilość mieszkańców -
  • co tam pisze -
  • piąty wrzesień, dziesiąty listopad, ósmy marzec -
  • podnieść tą rzecz -
  • wyraz pisany z wielkiej litery -
Na Wasze prace czekam do 21.04.2020 r. Przesyłajcie na adres katwro4@wp.pl
Przypominam: piszcie w zeszytach, starannie, podpisujcie maile.
 
22.04.2020 r. 
Temat: "Żona modna" - aktualne satyryczne zwierciadło. (2 godziny)

Temat dzisiejszy związany jest z inna satyrą Ignacego Krasickiego - Żona modna", która wydana została w 1779 roku. Utwór ten jest dowcipną krytyką cudzoziemszczyzny, marnotrawstwa, egoizmu i wystawnego trybu życia, ujętą w formie dialogu młodego małżonka ze znajomym. 
Przeczytajcie tekst satyry - podręcznik strona 145 (lub wyszukajcie w Internecie). następnie zapiszcie swoje spostrzeżenia w formie notatki w zeszycie:
1. Jakie powody kierowały panem młodym, gdy zdecydował się poślubić "żonę modną"?
2. Dlaczego teraz tego żałuje?
3.Wypisz z tekstu rzeczy, którymi otacza się żona.
4. W jaki sposób żona zwraca się do męża?
5. Czyją stronę obierzesz? żony chcącej żyć w mieście, czy męża, który pragnie życia wiejskiego? Uzasadnij.
 
Zapisz CZYTELNIE swoją prace w zeszycie i prześlij zdjęcie na katwro4@wp.pl

29 kwietnia 2020 r.
Temat: W świecie romantyków.
Nowa epoka - romantyzm, więc na początek kilka niezbędnych informacji do zapisania. Wstęp w podręczniku - strona 155.
1. Ramy czasowe w Europie i w Polsce 
2. Przedstawiciele europejskiego romantyzmu.
3. Przedstawiciele polskiego romantyzmu.
4. Cechy polskiego romantyzmu.

Temat: "Czucie i wiara" vs. "mędrca szkiełko i oko".
Zapoznaj się z wprowadzeniem do tematu z książki - strona 156. Następnie przeczytaj balladę Adama Mickiewicza "Romantyczność" - strona 157159. Swoje spostrzeżenia zapisz w formie notatki:
1. Wymień postaci ballady, które będą pasowały do następujących określeń:
- duch -
- zakochana dziewczyna -
- racjonalista -
- narrator - 
- obserwatorzy -
2.Co jest tematem ballady?
3. Jaki nastrój towarzyszy wydarzeniom?
4. Znajdź w wierszu słowa charakteryzujące postawę mędrca i postawę poety. Przeciw czemu buntuje się poeta - w odpowiedzi podaj cytat.
Swoją pracę wykonaj czytelnie w zeszycie. Chętni mogą przesłać na adres katwro4@wp.pl

6 maja 2020 r.
Temat:Romantyczny bunt Konrada - "Dziady, cz. III" Adama Mickiewicza (dwie godziny)
Temat znajduje się w książce na stronie 151 - tam znajdziecie obszerny wstęp dotyczący najważniejszych informacji o "Dziadach" A. Mickiewicza. Proszę przeczytać wstęp i fragmenty dramatu zamieszczone na stronach 162-165. Następnie zanotujcie swoje spostrzeżenia w formie krótkiej notatki:
  1. Kiedy powstała III część "Dziadów"?
  2. Do jakich wydarzeń historycznych odwołuje się dramat?
  3. Wyjaśnij koncepcję mesjanizmu.
  4. Kto jest bohaterem "Wielkiej Improwizacji"?
  5. Czego żąda i przeciw komu występuje bohater?
  6. Kto walczy o duszę bohatera?
  7. Przypomnij sobie mit o Prometeuszu - człowieku, który wykradł bogom ogień dla dobra ludzkości, za co spotkała go surowa kara. Wskaż elementy prometeizmu (czyli poświęcenia się  dla dobra innych) w "Wielkiej Improwizacji"? Możesz wskazać cytat.
Notatkę wykonaj w zeszycie CZYTELNIE i prześlij zdjęcie na katwro4@wp.pl

13 maja 2020 r.
Temat: Poetyckie rozmowy z Bogiem. (2 godziny)
 
Dziś dwa teksty poetyckie nawiązujące do Mickiewiczowskiej Improwizacji - czyli rozmowy z Bogiem: Jan Kasprowicz "Księga ubogich XI (Przestałem się wadzić z Bogiem)" strona 166 w podręczniku, Stanisław Barańczak "Widokówka z tego świata" - strona 168. Zapoznaj się z proponowanymi tekstami.
 
Wybierz jeden tekst - ten, który Cię najbardziej zainteresował i wykonaj dowolne dwa ćwiczenia z obudowy (strona 168 i 170).
 
Notatkę wykonaj czytelnie. Chętni mogą przesłać zdjęcie na katwro4@wp.pl


20 maja 2020 r.
Temat: Adam Mickiewicz - sylwetka romantycznego wieszcza. (2 godziny).

Korzystając z dostępnych informacji - podręcznik, leksykon pisarzy polskich, encyklopedia, internet -  przygotuj biogram Adama Mickiewicza. Może to być forma prezentacji multimedialnej lub biografia w formie pliku tekstowego ze zdjęciami.

Swoją pracę - CHĘTNI UCZNIOWIE - mogą przesłać na katwro4@wp.pl


27 maja 2020 r.
Temat: Pejzaże "Inwokacji" Adama Mickiewicza. 
 
Podręcznik strona 173. zapoznaj się ze wstępem do tematu: W sarmackim dworku oraz z wiadomościami dotyczącymi "Pana Tadeusza".
Przeczytaj "Inwokację" i zapisz spostrzeżenia w zeszycie:
  1. Kim jest narrator? W jakiej liczbie i osobie mówi? Wskaż fragmenty ujawniające jego tożsamość.
  2. Do jakich słynnych z cudów obrazów poeta kieruje swoje prośby? O co i w czyim imieniu prosi?
  3. Jakich pejzaży brakuje "duszy utęsknionej" poety? Opisz krajobraz przedstawiony w "Inwokacji".
Temat: Witamy w Soplicowie. Dzień w sarmackim dworku.
 
Przeczytaj fragment "Pana Tadeusza" z książki - strona 175-176 - "Powrót panicza" i zapisz spostrzeżenia w formie notatki:
  1. Opisz otoczenie i wygląd dworku w Soplicowie.
  2. Jakimi uczuciami przywitał Tadeusz dom rodzinny?
  3. Wypisz przedmioty, które znajdowały się w dworku.
Swoje spostrzeżenia zapisz czytelnie w zeszycie. Chętni mogą przesłać zdjęcie na katwro4@wp.pl

3 czerwca 2020 r.

Temat: Emisariusz. (2 godziny)

Podręcznik strona 180-187. Przeczytaj zamieszczony w podręczniku fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza. Zapisz spostrzeżenia w postaci notatki w zeszycie:
  1. Wymień głównych bohaterów "Pana Tadeusza".
  2. Zapisz w punktach dzieje księdza Robaka / Jacka Soplicy.
CHĘTNI swoje notatki mogą przesłać na katwro4@wp.pl

17 czerwca 2020 r.
Temat: Sąd nad Jackiem Soplicą - tworzenie wypowiedzi. 

Postaw się w pozycji obrońcy lub oskarżyciela Jacka Soplicy - bohatera "Pana Tadeusza". Swoje spostrzeżenia zapisz w zeszycie. 

Temat: Epilog. "Na paryskim bruku"

Przeczytaj tekst w podręczniku lub wyszukaj w internecie. Zapisz spostrzeżenia.
  1. Wyjaśnij pojęcie "paryski bruk" w kontekście biografii Mickiewicza.
  2. Jak można zinterpretować marzenie poety o tym, żeby jego "księgi zbłądziły pod strzechy".
  3. Wymień jedną najlepiej zapamiętaną przez ciebie scenę z "Pana Tadeusza". Uzasadnij swój wybór.

24 czerwca 2020 r.
Temat Z dala od kraju. problem emigracji.
 
 Zapoznaj się z wierszami J Słowackiego "Hymn" oraz C.K. Norwida "Moja piosenka II" i zanotuj swoje s[postrzeżenia dotyczące życia polskiej emigracji. 
 Zwróć uwagę na powody smutku i tęsknoty obu poetów.
 
Temat: Romantyzm - podsumowanie działu.
 
Wykonaj krzyżówkę z hasłem głównym "ROMANTYZM" - wykorzystaj jako hasła nazwiska, utwory, terminy literackie, środki stylistyczne dotyczące omawianej epoki literackiej. 
 
Pozdrawiam i życzę spokojnych i bezpiecznych wakacji,
Katarzyna Wróbel