Temat: Mechanizmy władzy w powieści "Władca much" W. Goldinga.
Przeczytaj fragment powieści z książki i obejrzyj film w reżyserii Harrego Hoopera.
Przedstaw swoje wrażenia w postaci krótkiej recenzji z uwzględnieniem odpowiedzi na pytanie: Czy Twoim zdaniem "Władca much" ma uniwersalną wymowę?
Temat: Ideał władcy - Makbet contra Malcolm.
Przeczytaj fragment "Makbeta" W Szekspira (str. 127-128) lub on line akt IV scena 3.
Wypisz cechy, które Malcolm wskazał jako "przymioty, które winny zdobić króla".
Przedstaw w formie notatki: "Czy Twoim zdaniem są to wartości uniwersalne, obowiązujące także we współczesnej polityce".
PISZ CZYTELNIE
Po wykonaniu pracy w zeszycie zrób zdjęcie i wyślij na adres katwro4@wp.pl
pamiętaj, że jestem dostępna pod w/w adresem, ale znajdziesz mnie również na FB
Temat: Władca a naród - Ewa Lipska "Egzamin".
Przeczytaj tekst wiersza - podręcznik, str. 129 lub znajdź w internecie.
Zapisz notatkę w zeszycie, uwzględniając odpowiedzi na pytania:
1. Jakim kryterium kierowali się poddani przy wyborze króla?
2. Scharakteryzuj władcę z wiersza. Zwróć uwagę na czasowniki odnoszące się do sposobu sprawowania rządów.
3. Przed czym przestrzega poetka?
Temat: Niebezpieczeństwo tyranii w "Powrocie prokonsula" Z. Herberta.
Przeczytaj tekst utworu - podręcznik str. 130 lub wyszukaj w internecie.
Zapisz spostrzeżenia:
1. Wypisz z wiersza słowa i nazwy postaci, które wywodzą się z antyku. Wyjaśnij (za pomocą dostępnych źródeł) ich znaczenie.
2. Wypisz obawy prokonsula z wiersza.
3. Scharakteryzuj (krótko) postać cesarza z wiersza.
4. Wymień powody, dla których prokonsul wraca na dwór cesarza.
Notatki wykonaj w zeszycie do 7 kwietnia 2020 r.
Nie wysyłaj zdjęć zeszytu.
Praca zostanie sprawdzona (wyrywkowo) za pomocą Messengera.
8.04.2020 R.
TEMAT: W świecie oświeconych.
Zapoznaj się ze wstępem do rozdziału & - str. 137 lub wyszukaj informacje na temat oświecenia w internecie. Zapisz krótko najważniejsze informacje wg. podanego wzoru:
1. Ramy czasowe oświecenia -
2. najważniejsze fakty historyczne:
- na świecie
- w Polsce -
3. Główne kierunki filozoficzne (do każdego dopisz ich przedstawicieli):
- racjonalizm -
- deizm -
- humanitaryzm -
- optymizm -
- sentymentalizm -
4. Cechy klasycyzmu -
5. Przedstawiciele polskiego oświecenia -
TEMAT: "Historia "Wojny mnichów".
Przeczytaj wstęp dotyczący "Monachomachii" z podręcznika - strona 141 oraz tekst satyry. Następnie wykonaj notatkę w zeszycie.
1. Poemat heroikomiczny -
2. Ignacy Krasicki (krótka notatka o pisarzu) -
3. Wczuj się w dziennikarza śledczego i przeprowadź dochodzenie w sprawie:"Monachomachii, czyli wojny mnichów". Zdobądź informacje na temat:
- Gdzie , dzieją się wydarzenia?
- Kiedy?
- Kto bierze w nich udział?
- Co się stało?
- Jak przebiegały wydarzenia?
- Z jakim skutkiem?
Zredaguj notatkę prasową lu odpowiedz na pytania.
Wszystko zapisz w zeszycie. Zdjęcie wyślij do 15.04.2020 r. na katwro4@wp.pl
Pamiętaj podpisać się w e-mailu - nie zawsze wiem, kto mi wysyła prace.
Wesołych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy.
Pozdrawiam
15.04.2020 r.
Temat: Komizm mnisiej wojny.
Przeczytaj jeszcze raz "Monachomachię" Ignacego Krasickiego (podręcznik str. 141 lub wyszukaj w Internecie) pod kątem kreacji przedstawionego świata. zastanów się czy opisana przez Krasickiego wojna mnichów mogła zdarzyć się naprawdę? Czy mogła wyglądać tak jak ją opisał? Zapisz w zeszycie notatkę:
1. "Monachomachia" jest komiczną satyrą na wady duchowieństwa - obroń tezę, podając argumenty poparte cytatami z tekstu.
2. Wskaż elementy komizmu (możesz podać cytaty):
- sytuacyjnego -
- językowego -
- postaci -
15.04.2020 r.
Temat: Skrzydlate słowa oraz najczęstsze błędy językowe i ich rodzaje.
"Skrzydlate słowa" należą do zasobu językowego. ich właściwe używanie świadczy o opanowaniu reguł i poprawnej polszczyzny. Często jednak te zasady są łamane poprzez różnego rodzaju błędy językowe, czyli użycie nieodpowiednich form gramatycznych, leksykalnych lub fonetycznych.
poniżej znajdziecie przykłady powszechnie występujących błędów językowych. Zaznaczcie jaki to rodzaj błędu (gramatyczny, leksykalny, fonetyczny), a następnie podajcie poprawną formę.
- bibloteka -
- fakt autentyczny -
- weszłem -
- idąc ulica padał deszcz -
- mi się to podoba -
- cofnij się do tyłu -
- w cudzysłowiu -
- przyjmę uczni -
- wziąść -
- oddziaływować -
- gwizdam-
- aktorowie -
- myślić -
- w każdym bądź razie -
- większa połowa -
- ilość mieszkańców -
- co tam pisze -
- piąty wrzesień, dziesiąty listopad, ósmy marzec -
- podnieść tą rzecz -
- wyraz pisany z wielkiej litery -
Temat dzisiejszy związany jest z inna satyrą Ignacego Krasickiego - Żona modna", która wydana została w 1779 roku. Utwór ten jest dowcipną krytyką cudzoziemszczyzny, marnotrawstwa, egoizmu i wystawnego trybu życia, ujętą w formie dialogu młodego małżonka ze znajomym.
- Kiedy powstała III część "Dziadów"?
- Do jakich wydarzeń historycznych odwołuje się dramat?
- Wyjaśnij koncepcję mesjanizmu.
- Kto jest bohaterem "Wielkiej Improwizacji"?
- Czego żąda i przeciw komu występuje bohater?
- Kto walczy o duszę bohatera?
- Przypomnij sobie mit o Prometeuszu - człowieku, który wykradł bogom ogień dla dobra ludzkości, za co spotkała go surowa kara. Wskaż elementy prometeizmu (czyli poświęcenia się dla dobra innych) w "Wielkiej Improwizacji"? Możesz wskazać cytat.
- Kim jest narrator? W jakiej liczbie i osobie mówi? Wskaż fragmenty ujawniające jego tożsamość.
- Do jakich słynnych z cudów obrazów poeta kieruje swoje prośby? O co i w czyim imieniu prosi?
- Jakich pejzaży brakuje "duszy utęsknionej" poety? Opisz krajobraz przedstawiony w "Inwokacji".
- Opisz otoczenie i wygląd dworku w Soplicowie.
- Jakimi uczuciami przywitał Tadeusz dom rodzinny?
- Wypisz przedmioty, które znajdowały się w dworku.
- Wymień głównych bohaterów "Pana Tadeusza".
- Zapisz w punktach dzieje księdza Robaka / Jacka Soplicy.
Postaw się w pozycji obrońcy lub oskarżyciela Jacka Soplicy - bohatera "Pana Tadeusza". Swoje spostrzeżenia zapisz w zeszycie.
- Wyjaśnij pojęcie "paryski bruk" w kontekście biografii Mickiewicza.
- Jak można zinterpretować marzenie poety o tym, żeby jego "księgi zbłądziły pod strzechy".
- Wymień jedną najlepiej zapamiętaną przez ciebie scenę z "Pana Tadeusza". Uzasadnij swój wybór.