22 października 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim

29 października 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.

5 listopada 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.

 


 

12 listopada 2020 r.

Temat: 11 listopada - Święto Niepodległości.

Proszę w zeszycie wykonać notatkę na temat odzyskania niepodległości przez Polskę - data, najważniejsze fakty dotyczące osób i zdarzenia, ciekawostki, fragment wiersza lub piosenki związanej z tym świętem.

 

12 listopada 2020 r.

Temat: Biblia - księga nad księgami.

Proszę przeczytać tekst z podręcznika ze strony 76 - fragmenty z Księgi Rodzaju z Biblii Tysiąclecia. 

W zeszycie proszę zapisać w punktach lub w postaci tabelki co w danym dniu stworzył Bóg. (7 punktów lub rzędów w tabelce - wzór na stronie 78 - tylko dwie kolumny).

 


 

19 listopada 2020

Temat: Czy cierpienie ma sens? Księga Hioba. (2 godziny)

Podręcznik - strona 81 lub wybrane fragmenty pod poniższym linkiem

https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=431

Ustęp 1,2, 3, 38, 42.

W zeszycie notatka:

  1. Przedstaw losy Hioba w formie planu wydarzeń.
  2. Scharakteryzuj Hioba w kilku zdaniach.
  3. Czy Hiob zasłużył na cierpienie? Jaki sens może mieć jego cierpienie? – wyjaśnij w kilku zdaniach.

Sprawdzenie pracy podczas lekcji on line na Teamsach.


 

26 listopada 2020

Temat: Powtórzenie wiadomości ze starożytości.

W zeszytach:

krzyżówka utrwalająca związana z tematyką mitów i biblii.

 

26 listopada 2020 r.

Temat lekcji: Średniowiecze - wprowadzenie do epoki.

Podręcznik - strona 94.

W zeszycie zapisujemy notatkę na podane niżej punkty:

1. Ramy czasowe epoki.

2. Nazwa "średniowiecze"

3. Kultura średniowiecza.

4. Cechy sztuki średniowiecza.

5. Style:

odkrycia geograficzne

6. Wzorce osobowe.

 romański

gotycki

 

Zdjęcie proszę przesłać na katwro4@wp.pl lub zgłosić się do odpowiedzi podczas lekcji on lin na Teamsach.
 

 

3 grudnia 2020 r.
 

Temat: "Bogurodzica" najstarszą pieśnią polską.
Podręcznik, strona 101.
W zeszycie notatka na następujące punkty:

3 grudnia 2020 r.
Temat: W średniowiecznym skryptorium.
Kiedy powstała pieśń "Bogurodzica"?
Kto jest autorem pieśni?
Kiedy i gdzie śpiewano "Bogurodzicę"?
Co to jest archaizm? Podać przykłady z pieśni.
Zapisz własnymi słowami definicje następujących pojęć związanych z piśmiennictwem średniowiecznym:
manuskrypt -
rękopis -
kodeks -
miniatura -
iluminacja -
iluminator -
skryptorium -
skryba -
inicjał -
benedyktyńska cierpliwość -

10 grudnia 2020 r.
Temat: Średniowieczny motyw danse macabre w „Rozmowach Mistrza Polikarpa ze śmiercią”. (2 godziny)
Zapoznaj się z tekstem, w zeszycie zapisz spostrzeżenia:
5. Wyjaśnij pojęcie
danse macabre
(taniec śmierci)
 
    • Dlaczego Polikarp chciał ujrzeć śmierć?
    • Jak wyglądała śmierć – opisz jej wizerunek.
    • W utworze przedstawione są fragmenty dotyczące życia ludzi tamtej epoki. Wymień przedstawicieli poszczególnych grup społecznych i wskaż ich słabości.
 
  • Wyjaśnij frazeologizmy:
śmierć zajrzała komuś w oczy

patrzeć śmierci w oczy
 być panem życia i śmierci
biała śmierć
czarna śmierć
śmierć na chorągwi
 blady jak śmierć
igrać ze śmiercią
raz kozie śmierć
 zamartwiać się na śmierć
 zapomnieć o czymś na śmierć
spirala śmierci

Zdjęcie notatki proszę przesłać na katwro4@wp.pl lub zgłosić się do odpowiedzi podczas lekcji on lin na Teamsach.



17 stycznia 2020 r. (2 godziny)

Temat: Jaki powinien być rycerz? Na podstawie tekstu M Ossowskiej „Rycerz w średniowieczu”.

  1. Kodeks rycerski – zredaguj na podstawie tekstu
  2. Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych:

21 stycznia 2021

Temat: Ćwiczenia ortograficzne z "u" i "ó". 

Temat: Związki frazeologiczne z wyrazem PRACA.

Zapisz wybrane związki frazeologiczne z wyrazem PRACA i wyjaśnij ich znaczenie. Następnie zaproponuj jeden ze związków jako swoje motto. Wyjasnij dlaczego wybrałbyś ten, a nie inny związek frazeologiczny.

 

4 lutego 2021 r. 

Temat: Pieśń o niezwykłych czynach rycerza - "Pieśń o Rolandzie". (2 godziny)

 

Podręcznik - 124

W zeszycie:

1.Dlaczego rycerz Roland odrzucił propozycję Króla Karola dotyczącą zwiększenia liczebności straży tylnej?

2. Wskaż przykłady niezwykłej waleczności Rolanda.

3. Dlaczego Roland nie chciał zadąć w róg? Podaj argumenty.

 

4. Oceń Oliwiera i Rolanda ( w formie tabeli - zestawienie cech charakteru i postaw rycerskich).

5. Opisz zachowanie i ostatnie gesty Rolanda przed śmiercią.

 

11.02.2021 r.

Temat: Średniowiecze – podsumowanie.

Wykonaj i prześlij zdjęcie pracy z podręcznika - ćwiczenie 2/133 i ćwiczenie 4/134 (praca obowiązkowa)

 

Temat: Renesans - wprowadzenie do epoki

 

Podręcznik - str 136

 

1.Nazwa epoki

2. Ramy czasowe

3. Charakter epoki

+ odkrycia geograficzne

+ wynalezienie druku

+ upadek Konstantynopola

+ reformacja w Kościele

4. Humanizm

5. Wyznaczniki piękna (klasycyzm)

 18.02.2021 r.

Temat: Człowiek renesansu - Jan Kochanowski

Podręcznik - 140-141

W zeszycie:

  1. Biografia Jana Kochanowskiego.

  • wykształcenie

  • podróże

  • praca

  • życie rodzinne

  • najważniejsze dzieła

 
 

25.02.2021 r. 

Temat: Motyw przyrody w twórczości renesansowej - J. Kochanowski "Na lipę". (2 godziny)

Podręcznik - 147

Notatka:

1. Fraszka -

2. Kto mówi w fraszce "Na lipę". Użyj cytatu lub odpowiedz własnymi słowami.

3. Do kogo zwraca się podmiot liryczny fraszki?

 
 

4 marca 2021 r.

Temat: Ciesz się życiem - Jan Kochanowski "Pieśń XX z Ksiąg pierwszych".

Przeczytaj Pieśń XX (str.153 lub wyszukaj on line) Zapisz spostrzeżenia w formie notatki:

1. Kim jest podmiot liryczny? -  wskaż go i zapisz cytat.

2. Gdzie i kiedy wypowiada się podmiot liryczny?

3. Wyjaśnij, jakie warunki należy spełnić - zgodnie z treścią utworu - aby spotkanie towarzyskie było udane. 

4. Przedstaw poglądy filozofii epikurejskiej wyrażone w pieśni (Czym jest epikureizm znajdziesz w książce na stronie 153 lub w internecie).

Temat: Regulamin dobrej zabawy.

Zredaguj w zeszycie regulamin dobrej zabawy, kierując się lekturami fraszki "Odoktorze Hiszpanie" i "Pieśni XX z Ksiąg wtórych". Zawrzyj w nim wskazówki dla swoich rówieśników.

1. Nadaj oryginalny tytuł regulaminowi.

2. Ułóż punkty regulaminu z wykorzystaniem:

- odpowiedniego słownictwa, np. powinien, musi, należy wolno, zakaz;

-czasowników w trybie rozkazującym w różnej funkcji;

- właściwych znaków interpunkcyjnych.

3. Uwzględnij kary obowiązujące za nieprzestrzeganie zasad.

4. Zaznacz, gdzie obowiązuje ten regulamin i kto jest jego autorem.

Swoją pracę prześlij na katwro4@wp.pl

 

11 marca 2021 r.

Temat: Jan Kochanowski - stoik swoich czasów - "Pieśń IX, Księgi pierwsze"(2 godziny)

 

Podręcznik - 159

 

1. Podaj główne przesłanie utworu - cytat.

2. W jaki sposób i czym można się pocieszać  w trudnych momentach życia - potwierdź cytatami.

3. na podstawie tekstu wymień cechy Fortuny.

4. Oceń komu ufa podmiot liryczny: Fortunie czy Bogu"?

5. Zapisz definicję "pieśni" jako gatunku literackiego.

6. Wypisz wskazówki stoików, którymi inspirował się człowiek renesansu.

 

 

25 marca 2021 r. 

Temat: Troska o losy kraju obywatelską powinnością - Jan Kochanowski "Pieśń V, Księgi wtóre" (2 godziny)

 

Podręcznik str. 167

W zeszycie:

1. Kim jest podmiot liryczny - podaj cytaty.

2. Do kogo zwraca się podmiot liryczny i o co prosi?

3. W jaki podmiot liryczny stara się zainspirować rodaków do działania - cytaty

 

8 kwietnia 2021 r.

Temat: Największy talent epoki elżbietańskiej.

Podręcznik - str. 176-177

1. Krótka notka biograficzna o W. Szekspirze.

2. Najsłynniejsze sztuki teatralne, to:...

3. Informacje wstępne o dramacie "Romeo i Julia"  

  • temat tragedii
  • czas akcji
  • miejsce akcji
  • bohaterowie

 

Temat: Miłość odmienia serca i czyny - "Romeo i Julia" W. Szekspira.
 
Przypomnij sobie wielkie przemiany literackich bohaterów spowodowane miłością. Choćby historię Jacka Soplicy i Ewy Horeszkówny, Ligii i Winnicjusza, czy piękną miłość Małego Księcia do Róży, czy wreszcie miłość przedstawianą przez reżyserów wielu filmów. . tematem dzisiejszym jest historia miłosna przedstawiona w tle burzliwych dziejów dwóch walczących ze sobą rodów: Montekich i Kapuletów. 
 
Przeczytaj fragment "Romea i Julii" z podręcznika - strona 179- 180. Spostrzeżenia zapisz w formie notatki:
1. Co to jest dramat szekspirowski.
2. Jakich argumentów użyła matka, aby przekonać córkę do zamążpójścia?
3. Co odpowiedziała Julia? - potwierdź cytatem
4. Co obiecuje Julia matce? O czym to świadczy?
 
Swoją pracę wykonaj CZYTELNIE w zeszycie. Prześlij zdjęcie na katwro4@wp.pl