22 października 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim
29 października 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.
5 listopada 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.
12 listopada 2020 r.
Temat: 11 listopada - Święto Niepodległości.
Proszę w zeszycie wykonać notatkę na temat odzyskania niepodległości przez Polskę - data, najważniejsze fakty dotyczące osób i zdarzenia, ciekawostki, fragment wiersza lub piosenki związanej z tym świętem.
12 listopada 2020 r.
Temat: Biblia - księga nad księgami.
Proszę przeczytać tekst z podręcznika ze strony 76 - fragmenty z Księgi Rodzaju z Biblii Tysiąclecia.
W zeszycie proszę zapisać w punktach lub w postaci tabelki co w danym dniu stworzył Bóg. (7 punktów lub rzędów w tabelce - wzór na stronie 78 - tylko dwie kolumny).
19 listopada 2020
Temat: Czy cierpienie ma sens? Księga Hioba. (2 godziny)
Podręcznik - strona 81 lub wybrane fragmenty pod poniższym linkiem
https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=431
Ustęp 1,2, 3, 38, 42.
W zeszycie notatka:
- Przedstaw losy Hioba w formie planu wydarzeń.
- Scharakteryzuj Hioba w kilku zdaniach.
- Czy Hiob zasłużył na cierpienie? Jaki sens może mieć jego cierpienie? – wyjaśnij w kilku zdaniach.
Sprawdzenie pracy podczas lekcji on line na Teamsach.
26 listopada 2020
Temat: Powtórzenie wiadomości ze starożytości.
W zeszytach:
krzyżówka utrwalająca związana z tematyką mitów i biblii.
26 listopada 2020 r.
-
Temat lekcji: Średniowiecze - wprowadzenie do epoki.
-
Podręcznik - strona 94.
-
W zeszycie zapisujemy notatkę na podane niżej punkty:
-
1. Ramy czasowe epoki.
-
2. Nazwa "średniowiecze"
-
3. Kultura średniowiecza.
-
4. Cechy sztuki średniowiecza.
-
5. Style:
- odkrycia geograficzne
- 6. Wzorce osobowe.
- romański
- gotycki
Zdjęcie proszę przesłać na katwro4@wp.pl lub zgłosić się do odpowiedzi podczas lekcji on lin na Teamsach.
3 grudnia 2020 r.
Temat: "Bogurodzica" najstarszą pieśnią polską.
Podręcznik, strona 101.
- W zeszycie notatka na następujące punkty:
3 grudnia 2020 r.
Temat: W średniowiecznym skryptorium.
- Kiedy powstała pieśń "Bogurodzica"?
- Kto jest autorem pieśni?
- Kiedy i gdzie śpiewano "Bogurodzicę"?
- Co to jest archaizm? Podać przykłady z pieśni.
- Zapisz własnymi słowami definicje następujących pojęć związanych z piśmiennictwem średniowiecznym:
- manuskrypt -
- rękopis -
- kodeks -
- miniatura -
- iluminacja -
- iluminator -
- skryptorium -
- skryba -
- inicjał -
- benedyktyńska cierpliwość -
10 grudnia 2020 r.
Temat: Średniowieczny motyw danse macabre w „Rozmowach Mistrza Polikarpa ze śmiercią”. (2 godziny)
Zapoznaj się z tekstem, w zeszycie zapisz spostrzeżenia:
- 5. Wyjaśnij pojęcie
- (taniec śmierci)
- Dlaczego Polikarp chciał ujrzeć śmierć?
- Jak wyglądała śmierć – opisz jej wizerunek.
- W utworze przedstawione są fragmenty dotyczące życia ludzi tamtej epoki. Wymień przedstawicieli poszczególnych grup społecznych i wskaż ich słabości.
- Wyjaśnij frazeologizmy:
- śmierć zajrzała komuś w oczy
- patrzeć śmierci w oczy
- być panem życia i śmierci
- biała śmierć
- czarna śmierć
- śmierć na chorągwi
- blady jak śmierć
- igrać ze śmiercią
- raz kozie śmierć
- zamartwiać się na śmierć
- zapomnieć o czymś na śmierć
- spirala śmierci
Zdjęcie notatki proszę przesłać na katwro4@wp.pl lub zgłosić się do odpowiedzi podczas lekcji on lin na Teamsach.
Temat: Jaki powinien być rycerz? Na podstawie tekstu M Ossowskiej „Rycerz w średniowieczu”.
- Kodeks rycerski – zredaguj na podstawie tekstu
- Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych:
21 stycznia 2021
Temat: Ćwiczenia ortograficzne z "u" i "ó".
Temat: Związki frazeologiczne z wyrazem PRACA.
Zapisz wybrane związki frazeologiczne z wyrazem PRACA i wyjaśnij ich znaczenie. Następnie zaproponuj jeden ze związków jako swoje motto. Wyjasnij dlaczego wybrałbyś ten, a nie inny związek frazeologiczny.
4 lutego 2021 r.
Temat: Pieśń o niezwykłych czynach rycerza - "Pieśń o Rolandzie". (2 godziny)
Podręcznik - 124
W zeszycie:
1.Dlaczego rycerz Roland odrzucił propozycję Króla Karola dotyczącą zwiększenia liczebności straży tylnej?
2. Wskaż przykłady niezwykłej waleczności Rolanda.
3. Dlaczego Roland nie chciał zadąć w róg? Podaj argumenty.
4. Oceń Oliwiera i Rolanda ( w formie tabeli - zestawienie cech charakteru i postaw rycerskich).
5. Opisz zachowanie i ostatnie gesty Rolanda przed śmiercią.
11.02.2021 r.
Temat: Średniowiecze – podsumowanie.
Wykonaj i prześlij zdjęcie pracy z podręcznika - ćwiczenie 2/133 i ćwiczenie 4/134 (praca obowiązkowa)
Temat: Renesans - wprowadzenie do epoki
Podręcznik - str 136
1.Nazwa epoki
2. Ramy czasowe
3. Charakter epoki
+ odkrycia geograficzne
+ wynalezienie druku
+ upadek Konstantynopola
+ reformacja w Kościele
4. Humanizm
5. Wyznaczniki piękna (klasycyzm)
18.02.2021 r.
Temat: Człowiek renesansu - Jan Kochanowski
Podręcznik - 140-141
W zeszycie:
-
Biografia Jana Kochanowskiego.
-
wykształcenie
-
podróże
-
praca
-
życie rodzinne
-
najważniejsze dzieła
25.02.2021 r.
Temat: Motyw przyrody w twórczości renesansowej - J. Kochanowski "Na lipę". (2 godziny)
Podręcznik - 147
Notatka:
1. Fraszka -
2. Kto mówi w fraszce "Na lipę". Użyj cytatu lub odpowiedz własnymi słowami.
3. Do kogo zwraca się podmiot liryczny fraszki?
4 marca 2021 r.
Temat: Ciesz się życiem - Jan Kochanowski "Pieśń XX z Ksiąg pierwszych".
Przeczytaj Pieśń XX (str.153 lub wyszukaj on line) Zapisz spostrzeżenia w formie notatki:
1. Kim jest podmiot liryczny? - wskaż go i zapisz cytat.
2. Gdzie i kiedy wypowiada się podmiot liryczny?
3. Wyjaśnij, jakie warunki należy spełnić - zgodnie z treścią utworu - aby spotkanie towarzyskie było udane.
4. Przedstaw poglądy filozofii epikurejskiej wyrażone w pieśni (Czym jest epikureizm znajdziesz w książce na stronie 153 lub w internecie).
Temat: Regulamin dobrej zabawy.
Zredaguj w zeszycie regulamin dobrej zabawy, kierując się lekturami fraszki "Odoktorze Hiszpanie" i "Pieśni XX z Ksiąg wtórych". Zawrzyj w nim wskazówki dla swoich rówieśników.
1. Nadaj oryginalny tytuł regulaminowi.
2. Ułóż punkty regulaminu z wykorzystaniem:
- odpowiedniego słownictwa, np. powinien, musi, należy wolno, zakaz;
-czasowników w trybie rozkazującym w różnej funkcji;
- właściwych znaków interpunkcyjnych.
3. Uwzględnij kary obowiązujące za nieprzestrzeganie zasad.
4. Zaznacz, gdzie obowiązuje ten regulamin i kto jest jego autorem.
Swoją pracę prześlij na katwro4@wp.pl
11 marca 2021 r.
Temat: Jan Kochanowski - stoik swoich czasów - "Pieśń IX, Księgi pierwsze"(2 godziny)
Podręcznik - 159
1. Podaj główne przesłanie utworu - cytat.
2. W jaki sposób i czym można się pocieszać w trudnych momentach życia - potwierdź cytatami.
3. na podstawie tekstu wymień cechy Fortuny.
4. Oceń komu ufa podmiot liryczny: Fortunie czy Bogu"?
5. Zapisz definicję "pieśni" jako gatunku literackiego.
6. Wypisz wskazówki stoików, którymi inspirował się człowiek renesansu.
25 marca 2021 r.
Temat: Troska o losy kraju obywatelską powinnością - Jan Kochanowski "Pieśń V, Księgi wtóre" (2 godziny)
Podręcznik str. 167
W zeszycie:
1. Kim jest podmiot liryczny - podaj cytaty.
2. Do kogo zwraca się podmiot liryczny i o co prosi?
3. W jaki podmiot liryczny stara się zainspirować rodaków do działania - cytaty
8 kwietnia 2021 r.
Temat: Największy talent epoki elżbietańskiej.
Podręcznik - str. 176-177
1. Krótka notka biograficzna o W. Szekspirze.
2. Najsłynniejsze sztuki teatralne, to:...
3. Informacje wstępne o dramacie "Romeo i Julia"
- temat tragedii
- czas akcji
- miejsce akcji
- bohaterowie