07.12.2020
Temat:Reakcje utleniania i redukcji.
Z reakcjami utleniania i redukcji spotykamy się często w życiu codziennym. Są one wykorzystywane przez człowieka od dawnych czasów podczas otrzymywania metali z ich rud, podczas otrzymywania związków chemicznych, które stanowią siłenapędową chemicznych źródeł prądu elektrycznego.
Zapoznaj się z tematem 9 str. 95 oraz wiadomościami ze strony: https://epodreczniki.pl/a/przeczytaj/DM5OjcsJV
Aby utrwalić wiadomości skorzystaj z materiałów na platformie Akademia Khana:
-utleniaie i redukcja: https://pl.khanacademy.org/science/ap-chemistry/redox-reactions-and-electrochemistry-ap/redox-oxidation-reduction-tutorial-ap/v/introduction-to-oxidation-and-reduction
-stopnie utlenienia w układzie okresowym: https://pl.khanacademy.org/science/ap-chemistry/redox-reactions-and-electrochemistry-ap/redox-oxidation-reduction-tutorial-ap/v/oxidation-state-trends-in-periodic-table
-przykład określania stopnia utlenienia: https://pl.khanacademy.org/science/ap-chemistry/redox-reactions-and-electrochemistry-ap/redox-oxidation-reduction-tutorial-ap/v/practice-determining-oxidation-states
30.11.2020
Temat:Właściwości i zastosowanie wybranych stopów metali.
Właściwości stopu zależą od jego składu i sposobu jego otrzymywania. Stopy metali, tak jak inne mieszaniny, otrzymuje się w wyniku zmieszania dwu lub więcej metali, po stopieniu ich ze sobą i schłodzeniu otrzymanej masy. Stopy różnią się od metali wchodzących w ich skład właściwościami, np. twardością, wytrzymałością, ciągliwością i temperaturą topnienia (na ogół niższą w przypadku stopu). Stopy metali są odporniejsze na korozję od metali.
Zapoznaj się z tematem 8 str.85 lub wiadomościami ze strony: https://epodreczniki.pl/a/stopy-metali/DtoLNE560
Zwróć uwagę na skłąd, właściwości oraz zastosowania stopów żelaza, glinu, miedzi, cynku i cyny. Na podstawie zdobytych wiadomości wyjaśnij, w jakimcelu do metali dodaje się dodatki stopowe.
Wykonaj w zeszycie zadanie 2,3 str.94.
23.11.2020
Temat:Właściwości i zastosowanie wybranych metali.
Podczas dziesiejszej lekcji poznasz położenie metali w układzie okresowym. Dowiesz się gdzie w przyrodzie możemy je spotkać oraz jakie mają znaczenie dla organizmów. Poznasz właściwości fizyczne i chemiczne żelaza, miedzi, glinu, cyny i cynku oraz ich zastosowania. Zapoznasz się z pojęciami: pasywacja, ferromagnetyzm. Będziesz doskonaił umiejętności obliczania gęstości, masy lub objętości ze wzoru d=m/V
Zapoznaj się z tematem7 str. 75 lub materiałem z epodręcznika: https://epodreczniki.pl/a/metale/DoNujvYc.
Wykonaj w zeszycie zadanie 4 str.84. Rozwiązanie prześlij na adres: rywiesia@gmail.com
16.11.2020
Temat:Właściwości i zastosowanie wybranych niemetali.
Dzisiaj dowiesz się jakie właściwości i zastosowanie mają niemetale takie jak: wodór, tlen, azot, chlor, jod oraz gazy szlachetne. Zapoznaj się z tematem6 str.65. Obejrzyj także doświadczenia i fimy ze strony:https://epodreczniki.pl/a/niemetale/D1Ai6WKHV
Odpowiedz ustnie na pytania1, 2, 3 str 74.
Dzisiejsza lekcja odbędzie się w aplikacji Teams.
09.11.2020
Temat: Alotropia pierwiastków. Alotropowe odmiany węgla.
Cele lekcji: zapoznanie z pojęciem alotropia, zapoznanie z odmianami alotropowymi węgla, zapoznanie z budową, właściwościami i zastosowaniem odmian alotropowych węgla, wnioskowanie czym są spowodowane różnice właściwości diamentu i grafitu, wnioskowanie o zastosowaniu odmian alotropowych węgla na podstawie znajomości ich właściwości
Przeczytaj temat 5 str.56 w podręczniku. Skorzystaj z materiałów znajdujących się na stronie: https://epodreczniki.pl/a/odmiany-wegla-pierwiastkowego/D8mRW9Ag8
Zwróć uwagę na doświadczenia: 1. przewodzenie prądu i ciepła przez grafit, 2. porównanie przewodnictwa elektrycznego diamentu iinnych minerałów.
Po zapoznaniu się z materiałami odpowiedz w zeszycie zadanie:
Na podstawie wiadomości o budowie kryształów wyjaśnij, dlaczego grafit jest miękki, a diament twardy.
Rozwiązanie zadania sfotografuj i prześlij do 16.11.2020r. na adres: rywiesia@gmail.com.
02.11.2020
Temat:Właściwości fizyczne i czemiczne substancji.
Czy zastanawiałeś się skąd wzięło się powiedzenia " znikać jak kamfora"?
Kryształy kamfory pozostawione w temperaturze pokojowej po pewnym czasie znikają. Jest to proces fizyczny związany z przemianą tej substacji ze stanu stałego w stan gazowy. to zjawisko to sublimacja.
Przeczytaj temat 4 str.42. Dzisiaj przypomnisz sobie jakie właściwości fizyczne i chemiczne mogą mieć substancje. Dowiesz się w jaki sposób budowa chemiczna (rodzaje wiązań chemicznych) wpływają na właściwości substancji. Zwróć uwagę na aktywność chemiczną pierwiastków i reakcje którym ulegają.
Możesz zapoznać się także z materiałem interaktywnym:
Właściwości fizyczne ichemiczne substancji
Wiązania chemiczne wokół nas- co z tego mamy?
Doświadczenie do wykonania w domu:
Cechą charakterystyczną substancji jest m.in. jej rozpuszczalność. Najczęściej określa się ją w stosunku do wody. zbadaj czy mąka, cukier i ocet rozpuszczają się w wodzie. Wykonaj polecenia.
1. Przygotuj trzy szklanki. Do każdej wlej do 1/3 jej wysokości wodę, a następnie wsyp do jednej małą łyżeczkępszennej mąki, do drugiej- małą łyżeczkę cukru, a do trzeciej wlej małą łyżeczkę octu.Narysuj schemat doświadczenia.
2.Zapisz obserwacje.
3.Sformułuj wniosek.
Opis doświadczenia sfotografuj i prześlij do 09.11.2020r. na adres: rywiesia@gmail.com. Pamiętaj o zapisaniu tytułu wiadomości oraz treści w której podpiszesz się imieniem i nazwiskiem.
26.10.2020
Temat: Rodzaje wiązań chemicznych- wiązanie jonowe.
Cele lekcji: ■ wyjaśniasz pojęcia: dublet elektronowy, oktet elektronowy ■ wskazujesz helowiec, do którego konfiguracji elektronowej dąży atom innego pierwiastka, tworząc wiązanie chemiczne ■ wymieniasz typy wiązań chemicznych ■ korzystasz z wartości elektroujemności wg Paulinga w celu obliczenia różnicy elektroujemności pomiędzy łączącymi się atomami ■ przewidujesz na podstawie różnicy elektroujemności typ wiązania
Przeczytaj uważnie temat nr 3 str.30 (rozdziały:3.4, 3.5, 3.6)
Po zapoznaniu z matriałem z podręcznika, wykonaj w zeszycie zadania:
1. Na podstawie różnicy elektroujemności określ rodzaj wiązania występującego w związkach chemicznych o wzorach sumarycznych: AgCl, CO, CS2, Br2, SO3, CaF2 . Odpowiedź uzasadnij obliczeniami.
2. Przedstaw w jaki sposób tworzy się wiązanie jonowe. Między jakimi pierwiastkami powstaje to wiązanie?
Rozwiązania zadań sfotografuj i prześlij do 02.11.2020r. na adres: rywiesia@gmail.com. Pamiętaj o zapisaniu tytułu wiadomości oraz treści w której podpiszesz się imieniem i nazwiskiem.
19.10.2020
Temat: Rodzaje wiązań chemicznych- wiązanie kowalencyjne i kowalencyjne spolaryzowane.
Cele lekcji: ■ wyjaśniasz pojęcia: dublet elektronowy, oktet elektronowy ■ wskazujesz helowiec, do którego konfiguracji elektronowej dąży atom innego pierwiastka, tworząc wiązanie chemiczne ■ wymieniasz typy wiązań chemicznych ■ korzystasz z wartości elektroujemności wg Paulinga w celu obliczenia różnicy elektroujemności pomiędzy łączącymi się atomami ■ przewidujesz na podstawie różnicy elektroujemności typ wiązania
Przeczytaj uważnie temat nr 3 str.30 (rozdziały:3.1, 3.2, 3.3)
Możesz także na podsumowanie obejrzeć materiał wideo: https://www.youtube.com/watch?v=BeGt1Ku6_0A
Zwróć uwagę na pojęcia takie jak: oktet i dublet elektronowy, elektroujemność. Przeanalizuj jak powstają wiązania kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, metaliczne. Zwróć uwagę, że korzystając ze skali elektroujemności Paulinga można ustalić rodzaj wiązania pomiędzy atomami.
Po zapoznaniu z matriałem z podręcznika, wykonaj zadania:
1. Na podstawie różnicy elektroujemności określ rodzaj wiązania występującego w związkach chemicznych o wzorach sumarycznych: AgCl, CS2, Br2.