23.03.2020 r.

Temat: Apel do narodu - Krzysztof Kamil Baczyński "Byłeś jak wielkie, stare drzewo".

Przeczytaj wiersz (str. 86 lub on line) i wykonaj notatkę w zeszycie:

1. Krótki życiorys K.K. Baczyńskiego.

2. Wyjaśnij, co to znaczy "pokolenie kolumbów".

3. Do kogo zwraca się podmiot liryczny (osoba mówiąca w wierszu)?

4. Kto jest bohaterem wiersza?

Wypisz z wiersza 6 epitetów i porównań, które charakteryzują naród polski. Zinterpretuj je, a analizę zapisz w formie tabelki:

1. kolumna - cytat

2. kolumna - interpretacja 

Np.

1 - "wielkie stare drzewo" 

2 - ponad 1000 lat historii Polski

 

23.03.2020 r. 

Temat: Współcześni o powstaniu warszawskim - Hubert Dobaczewski "Godzina W".

Zapoznaj się z tekstem - str.87.

Posłuchaj innych utworów grupy Lao Che z  płyty "Powstanie warszawskie". Posłuchaj i obejrzyj oficjalny teledysk utworu "Uprising" szwedzkiej grupy "Sabaton".

Odpowiedz w zeszycie na pytanie:

Dlaczego ten temat zainspirował wyobraźnię młodych ludzi urodzonych i żyjących w wolnej Polsce? Dlaczego  zagraniczny zespół zdecydował się na piosenkę mówiącą o Polskiej historii?

 

PAMIĘTAJ PISZ CZYTELNIE

Wyniki swojej pracy prześlij w formie zdjęć na adres katwro4@wp.pl

W razie pytań, pamiętaj, że jestem również na FB

30.03.2020 r. 

Temat: Człowiek człowiekowi zgotował ten los - Tadeusz Borowski "Proszę państwa do gazu". (temat na 2 godziny)

 

Napisz w zeszycie notatkę na poszczególne zagadnienia:

1. Co oznacza słowo holocaust?

2. Jaka była polityka Hitlera w kwestii żydowskiej? (co to tzw. Ustawy Norymberskie z 1935 roku - jakie dawały prawa, na co pozwalały)

 

Przeczytaj fragment z książki (str.94) opowiadania Tadeusza Borowskiego "Proszę państwa do gazu" (lub wyszukaj w internecie)

Przedstaw w formie notatki punktowej:

1. "Metody organizacji" pracy opracowane przez esesmanów przyjmowania do obozu nowego transportu więźniów.

2. Opisz wygląd i zachowanie ludzi po otworzeniu wagonów.

3. Co robiono z zawartością bagaży?

4. Jak pracowali więźniowie "Kanady"?

5. Co należało do zadań esesmanów? Opisz ich wygląd, zachowanie i emocje.

6. Jaką formę litości stosowano w obozie? Jak ją oceniasz.

Pracę zapisz czytelnie w zeszycie i prześlij na katwro4@wp.pl do 5 kwietnia 2020r.

6.04.2020 r.  

Temat: Dokument nazistowskich zbrodni - Zofia Nałkowska "Profesor Spanner" (2 godziny)

Przeczytaj tekst z podręcznika (strona  97) lub wyszukaj w internecie. Następnie napisz w zeszycie w formie notatki:

1. Co znajdowało się w podziemiach instytutu?

2. Co członkowie Komisji znaleźli w tzw. czerwonym domku?

3. W jaki sposób pracownicy instytutu "produkowali" mydło?

4. Kim jest młody gdańszczanin, który pracował u profesora Spannera? Przedstaw i oceń zachowanie młodego pracownika.

5. Czy niemieccy profesorowie potępili Spannera?

Pracę zapisz w zeszycie. Prześlij na katwro4@wp.pl najlepiej do świąt.

Wesołych i Zsrowych Świąt Wielkiej Nocy. 

20.04.2020 r.

Temat: "Żałuję tylko jednej rzeczy - mogłam zrobić więcej" - działalność Ireny Sendlerowej. (2 godziny)

Dziś spotkanie z wielką Polką. Wielu Polaków w czasie wojny niosło pomoc Żydom. Narażali życie swoje i swoich bliskich. Nie pozostawali jednak obojętni na krzywdę i cierpienie niewinnych ludzi. Irena Sendlerowa to skromna i przez wiele lat nieznana bohaterka, która ratowała życie żydowskich dzieci.

Notatka w zeszycie:

1. Przedstaw krótki życiorys Ireny Sendlerowej - najważniejsze fakty.

2. Wyjaśnij pojęcia:

  • getto
  • Żegota

Obejrzyj w internecie film z 2009 roku pt. "Dzieci Ireny Sendlerowej" w reżyserii Johna Kenta Harrisona. I na tej podstawie opisz swoje spostrzeżenia i wrażenia dotyczące sposobu prezentacji bohaterki filmu i warszawskiego getta.

Zdjęcie notatki z zeszytu prześlij na katwro4@wp.pl


27.04.2020 rok

Temat: Współczesny holokaust -Wojciech Tochman "Jakbyś kamień jadła" (2 godziny)

Przeczytajcie wstęp dotyczący wydarzeń w byłej Jugosławii w latach 1991-1995 - książka strona 109. Następnie tekst W Tochmana "Jakbyś kamień jadła" - strona 111-114.

Przeanalizuj tekst i wykonaj notatkę w zeszycie pod kątem następujących zagadnień:

1. W jakich warunkach żyli mieszkańcy Srebrenicy. miasta otoczonego przez wojska serbskie?

2. Dlaczego Serbowie weszli do bezbronnego miasta?

3. Przedstaw (krótko) dramatyczną historię rodziny Zinety.

Przejrzyj strony internetowe i filmy tam zamieszczone i odpowiedz na pytania:

1. Kim był Radko Mladić?

2. Za jakie zbrodnie został oskarżony i jaka poniósł odpowiedzialność?

3. Dlaczego Srebrenica jest miejscem największego ludobójstwa po II wojnie światowej? Podaj liczbę ofiar, ich narodowość. Kim byli zbrodniarze? Jakich okrucieństw się dopuścili? Z czyjego polecenia działali?

Swoje notatki - zdjęcie zeszytu - możesz wysłać  (dla chętnych) na adres katwro4@wp.pl

 


4.05.2020 r.

Temat: Zwątpienie - Leopold Staff "Człowiek".

Spustoszenie moralne i psychiczne - oto, do czego doprowadziła wojna. jak żyć po wojnie, po zagładzie? Jak wykonywać proste czynności, jeśli wciąż ma się przed oczyma zabitą rodzinę, przyjaciół, znajomych... Te i inne pytania stawiali sobie ludzie po wojnie. Koniec wojny przyniósł radość, ale i pytania, z którymi mierzyli się na nowo ludzie. Próby odpowiedzi na nie starali się również szukać pisarze. jednym z nich był Leopold Staff, którego przedwojenna twórczość niosła optymizm i zachwyt uroda świata i podziw dla wielkości człowieka. Niestety wojna zachwiała jego dotychczasowymi poglądami. Poeta, jak większość ludzi, z niedowierzaniem przyglądał się okrucieństwom, których dopuścili się ludzie. Swoje smutne refleksje wyraził w wierszu "Człowiek". Przeczytajcie wiersz - książka str. 119, lub wyszukajcie w internecie. następnie zapiszcie swoje spostrzeżenia w formie notatki:

  1. Jakich czynów powinien wstydzić się człowiek?
  2. Do jakich nikczemnych celów wykorzystywał człowiek swoją inteligencję i wiedzę? - potwierdź cytatami.
  3. Czy użycie wielkiej litery w rzeczowniku pospolitym "człowiek" zmienia znaczenie wyrazu?

Swoje spostrzeżenia zapisz w zeszycie i prześlij (dla chętnych) zdjęcie na katwro4@wp.pl

Temat" W poszukiwaniu utraconych wartości - Tadeusz Różewicz "Ocalony".

temat znajduje się na stronie 120 w książce. Zapoznaj się z obszernym wstępem i notką biograficzną dotyczącą Tadeusza Różewicza. Przeczytaj wiersz "Ocalony" - strona 120-121 w podręczniku lub wyszukaj w internecie. Spostrzeżenia zapisz w formie notatki w zeszycie:

  1. Kim jest osoba mówiąca w wierszu? Ile ma lat?
  2. O jakich przeżyciach z wojny mówi? 
  3. Czego oczekuje od "nauczyciela i mistrza"?
  4. Co symbolizują "światło i ciemność"?

Notatkę zapisz w zeszycie i prześlij zdjęcie na katwro4@wp.pl

 


11 maja 2020 r. 

Temat: Współczesny heros - Andrzej Szczypiorski "O Kazimierzu Moczarskim". (dwie godziny lekcyjne)


Podręcznik - strona 123/126. 

Po zakończeniu II wojny światowej społeczność międzynarodowa postanowiła osądzić zbrodniarzy, którzy byli odpowiedzialni za ludobójstwo i zbrodnie wojenne. Zapoznaj się ze wstępem do tekstu - strona 122 i tekstem A. Szczypiorskiego "O Kazimierzu Moczarskim" i wykonaj następujące polecenia w zeszycie:

  1. Sporządź plan biografii Kazimierza Moczarskiego.
  2. Wypisz zadania, które Moczarski, jako członek AK, wykonywał w czasie okupacji.
  3. Podaj jakie zarzuty zawierał akt oskarżenia wobec Moczarskiego.
Swoją prace w formie zdjęcia prześlij na katwro4@wp.pl

 


18 maja 20202 r.

Temat: Spór pokoleniowy na temat granic wolności - "Tango" S. Mrożka. (dwie godziny)


Podręcznik strona 139. Temat związany jest z odwiecznym konfliktem pomiędzy rodzicami a ich dorastającymi dziećmi. Spór pomiędzy starymi a młodymi istniał zawsze, bunt pokoleniowy jest czymś naturalnym. Jest wyrazem indywidualizmu - wartości, o która należy zabiegać przez całe życie. Otaczający nas świat zapewnia nam prawa i obowiązki, żyjemy przecież we wspólnej przestrzeni. poszukiwanie własnego JA często trwa dość długo i bywa bolesne. Bunt może być siłą niszcząca, ale i siłą, która może odmienić świat na lepsze. Zapoznaj się ze wstępem do rozdziału na stronie 139. Przeczytaj fragmenty "Tanga" z podręcznika i wykonaj notatkę w zeszycie.

  1. Sławomir Mrożek - 
  2. Opisz, jak wygląda pokój , w którym rozgrywa się akcja dramatu.
  3. Kto i kogo wychowuje?
  4. Jakich zmian w życiu chciała dokonać generacja rodziców Artura - bohatera dramatu?
  5. Co proponuje nowe pokolenie, którego reprezentantem jest Artur?
Swoje notatki wykonaj w zeszycie i możesz przesłać (DLA CHĘTNYCH) na katwro4@wp.pl

 


25 maja 2020 r.

Temat: Muzyka manifestem młodego pokolenia. (2 godziny)

Współcześnie młode pokolenie najczęściej swoją niezgodę na świat wyraża w ekspresywnej muzyce, a zwłaszcza tekstach piosenek. Nie zawsze jest to literatura najwyższych lotów, ale jej wartość wyraża się w szczerości wyznań, emocjach i prawdzie o świecie.. Wypowiedzi młodej generacji są interesujące, zmuszają do krytycznej refleksji nad tym, co i jak się dzieje wokół nas. Są swego rodzaju manifestem pokoleniowym.

Zapoznaj się z przykładami różnych tekstów piosenek, wykonywanych przez artystów z różnych pokoleń i stylów muzycznych. Wszystkie teksty z warstwą muzyczną odszukasz w internecie na kanale you tube. 

  1. Robert Gawliński "O sobie samym"
  2. Talib "Każdy moment"
  3. Fokus "wszystko będzie dobrze"
  4. Paktofonika "Chwile ulotne"
  5. Łona "Rozmowa z Bogiem"
  6. Łona i Webber "Nie pytaj nas"
  7. Zipera "Patriota"
Wybierz jeden z utworów - ten, który zrobił na tobie największe wrażenie i zapisz w zeszycie dlaczego ten utwór wybrałeś. Możesz zaprezentować również utwór, który jest Twoim aktualnym pokoleniowym manifestem.
 
Swoje notatki (dla chętnych) możesz przesłać na katwro4@wp.pl

 


1 czerwca 2020 r.

Temat: Proza młodego pokolenia - Marta Dzido "Małż" (2 godziny)


Podręcznik - strona 153. Zapoznaj się ze wstępem oraz tekstem autorki wspomnianej w temacie zajęć. Odpowiedz na pytania: 1,3/155 oraz 1,2,3/157.

Osoby CHĘTNE mogą przesłać swoją pracę na katwro4@wp.pl

 


15 czerwca 2020 r.

Temat: Żyj uważnie - Wisława Szymborska "Nic dwa razy"

Przeczytaj wiersz poetki z podręcznika lub wyszukaj w internecie. Swoje przemyślenia zapisz w formie notatki:

  1. Kim jest podmiot liryczny?
  2. Jak rozumiesz stwierdzenie, że "zrodziliśmy się bez wprawy"? Jakie są tego konsekwencje?
  3. Scharakteryzuj dwa etapy miłości określone jako wczoraj i dziś. Czym się różnią?
  4. Zinterpretuj symbolikę róży i kamienia.

Temat: Szczęście na dłoni - spotkanie z poezją Magdaleny Czapińskiej.

Przeczytaj wiersz z podręcznika lub wyszukaj w internecie. Za[pisz swoje przemyślenia:

  1. Co jest tematem wiersza?
  2. Dlaczego szczęście porównywane jest do piórka?
  3. Wymień przykłady z codziennego życia, które dają nam radość. Odwołaj się do przykładów z wiersza.

22 czerwca 2020 r.

Temat Podsumowanie wiedzy zdobytych w klasie 2 -powtórzenie.

Przypomnij sobie wszystkie teksty literackie, które omawiane były w klasie II.

W ramach powtórzenia wykonaj krzyżówkę z dowolnym hasłem głównym z wykorzystaniem tytułów, nazwisk autorów, bohaterów, terminów literackich, środków stylistycznych, itp.

Pozdrawiam,

Życzę spokojnych i bezpiecznych wakacji.

Katarzyna Wróbel