Rok 2024 został oficjalnie ustanowiony Rokiem Edukacji Ekonomicznej. To wyraz uznania dla tysięcy osób i instytucji, które przez ostatnie 100 lat angażowały się w popularyzację i przekazywanie wiedzy ekonomicznej. Upowszechnia on także obecne działania instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych. Jest również okazją do przypomnienia znaczenia reform gospodarczych Władysława Grabskiego i idei edukacji ekonomicznej zawartej w książce Janusza Korczaka „Bankructwo Małego Dżeka”. Inicjatywa wspiera proces wdrażania nowego przedmiotu ekonomicznego w szkołach ponadpodstawowych (Biznes i Zarządzanie) oraz Krajowej Strategii Edukacji Finansowej.
Z rokiem 2024 wiąże się także pięć wyjątkowych rocznic:
· 100. rocznica reform gospodarczych Władysława Grabskiego,
· 100. rocznica powstania polskiego złotego,
· 100. rocznica utworzenia Banku Polskiego,
· 100. rocznica utworzenia Banku Gospodarstwa Krajowego,
· 100. rocznica wydania książki „Bankructwo Małego Dżeka” Janusza Korczaka.
W ramach tego wydarzenia uczniowie wykazali się różnymi inicjatywami oraz zaangażowaniem w działania ekonomiczne.
„Porwani przez ekonomię” to projekt realizowany przez Warszawski Instytut Bankowości, podnoszący poziom wiedzy ekonomicznej. Uczniowie wzięli udział w ogólnopolskich lekcjach on-line, które w przejrzysty sposób przybliżały reguły i zasady rządzące ekonomią. W ramach projektu zorganizowany został
Dzień Przedsiębiorczości 2024, w którym 20 marca 2 uczennice uczestniczyły w jednodniowych praktykach w firmach. Program był objęty honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Inicjatywa ta wspiera młodych ludzi w podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących ich przyszłej ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Podczas jej realizacji uczniowie mieli możliwość:
- odbycia jednodniowej wizyty w wybranym miejscu pracy,
- zweryfikowania swoich wyobrażeń o wymarzonym zawodzie,
- pozyskania informacji o wykształceniu, umiejętnościach i predyspozycjach niezbędnych do wykonywania danego zawodu,
- doświadczenia związku między wykształceniem a karierą zawodową,
- zapoznania się z organizacją i zarządzaniem firmą.
Dziękujemy firmom i instytucjom, które tego dnia przyjęły naszych uczniów na jednodniowe praktyki a także Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości za realizację programu i Warszawskiemu Instytutowi Bankowości za liczne webinary i lekcje online.
Projekt „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” jest realizowany w Naszej Szkole od lat - poprzez wykorzystaniu warsztatowych form budowane są kompetencji z zakresu zarządzania finansami osobistymi w sposób przyjazny i praktyczny. Równolegle z lekcjami uczniowie biorą udział w dwuetapowym konkursie „Żyj finansowo!”.
Dziękujemy Pracownikom SKEF, szczególnie Pani Katarzynie Kołodziejczyk – Tokarczuk za wieloletnią współpracę
Projekt „Lekcje z ZUS” i towarzysząca mu Olimpiada Wiedzy o Ubezpieczeniach Społecznych - uczniowie dowiedzieli się m.in., jak działa polski system ubezpieczeń społecznych, jakie są rodzaje świadczeń z ubezpieczeń, od czego zależy wysokość emerytury oraz jak opłacać składki przy prowadzeniu firmy.
Global Money Week 2024 to ogólnoświatowa kampania na rzecz edukacji finansowej dzieci i młodzieży. hasłem przewodnim tegorocznej edycji było „Zabezpiecz swoje pieniądze i swoją przyszłość”. Projekt skupiał się na bezpiecznym gospodarowaniu pieniędzmi i świadomym podejściu do finansów osobistych. W ramach tego projektu odbyło się dla naszych uczniów spotkanie online z Dyrektor Oddziału Okręgowego NBP, Panią Ewą Waszkiewicz. Uczniowie dowiedzieli się min. z czego wynika różnica wynagrodzeń za taką samą pracę wykonywaną w różnych krajach, co wpływa na wartość pieniądza oraz dlaczego warto oszczędzać i inwestować. Tego dnia odbyły się także warsztaty autentyczności banknotów.
Dziękujemy Pani Dyrektor i Pracownikom NBP za miłą współpracę
Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości – w Kongresie wzięła udział Pani Beata Sierzan nauczycielka Podstaw Przedsiębiorczości i Biznesu i Zarządzania Naszej Szkoły. W trakcie dwóch dni wydarzenia uczestnicy kongresu wysłuchali ponad 20 wystąpień, paneli i debat z udziałem przedstawicieli instytucji publicznych, środowiska akademickiego, sektora finansowego, firm technologicznych i mediów. W towarzyszącym Kongresowi cyklu 5 ogólnopolskich lekcji online udział wzięło prawie 35 000 uczniów i nauczycieli.
Oprócz aktywnego udziału naszej szkoły w różnych projektach, na lekcjach Biznesu i Zarządzania uczniowie poznawali tajniki gospodarowania finansami, inwestowania, tworzyli przykładowe budżety rodzinne, rozmawiali o ekonomii oraz poznawali podstawowe pojęcia ekonomiczne. Przygotowywali projekty społeczne, np. Szkolny Dzień Dziecka, rozwijając kompetencje takie jak: empatia, kreatywność, praca zespołowa, komunikacja czy rozwiązywanie problemów. Dzięki udziałowi w zajęciach i realizacji przedsięwzięć nabyli szeroką wiedzę z zakresu ekonomii i umiejętności praktyczne potrzebne w pracy i prawdziwym, dorosłym życiu.
Zapraszamy do udziału w kolejnych projektach już od września.