W dniach 3-4.10.2016r. uczniowie klasy II Zasadniczej Szkoły Zawodowej wzięli udział w lokalnym szkoleniu z metodyki wdrażania D.E.A.R organizowanym przez Gminne Centrum Informacji w Długosiodle. Celem szkolenia było zaprezentowanie podejścia D.E.A.R (Edukacja i Budowanie Świadomości Problemów Globalnych) oraz działań podejmowanych w ramach projektu LADDER, którego beneficjentem są organizacje pozarządowe, działające na poziomie lokalnym w 35 krajach.
Szkolenie było przeprowadzone w atrakcyjnej formie gry edukacyjnej, stwarzającej możliwość poznania metodyki planowania i realizowania projektów, korzystających ze wsparcia grantów.
Każdy z uczestników zgodnie z zasadami gry pokonał 9 kroków:
Krok 1. – Identyfikacja problemu o charakterze globalnym (problem ten można rozwiązać poprzez przykładowy projekt gminny)
Krok 2. – Zaplanowanie badania (formułowanie pytań badawczych dotyczących projektu, analiza SWOT)
Krok 3. – Sformułowanie celów” (nawiązujących do celów ZR ONZ – Zrównoważony Rozwój, ocena celu
Krok 4. – Zidentyfikowanie uczestników projektu ( zestawienie listy odpowiednich uczestników projektu)
Krok 5. – Zredagowanie klarownego przesłania ( sformułowanie przesłania projektu i jego ocena zgodnie z kryteriami)
Krok 6. – Znalezienie sojuszników (debata –przekonywanie ewentualnych partnerów do realizacji projektu, podział zadań między uczestników projektu – eliminowanie konfliktowości)
Krok 7. Określenie zakresu działań (opracowanie planu działań dla poszczególnych uczestników projektu według określonego schematu)
Krok 8. – Opracowanie harmonogramu działań (planowanie konkretnych działań w projekcie w oparciu o harmonogram)
Krok 9. – Przeprowadzenie ewaluacji projektu (całościowa ocena rezultatów uzyskanych w ośmiu poprzednich krokach w oparciu a kartę oceny projektu)
Uczniowie przeprowadzili rozmowę z przykładowym uczestnikiem projektu (gospodarzem) i Panią Wójt Ewą Karczewską. Zadanie miało formę dramy i pokazało młodzieżowe talenty aktorskie i umiejętności negocjacji oraz komunikacji. Liderem naszej grupy warsztatowej był uczeń klasy II ZSZ Hubert Brylak.
Na zakończenie szkolenia zaprezentowane zostały zasady programu grantowego, realizowanego w ramach projektu LAADER przez Związek Gmin Wiejskich RP.