20 października 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim
27 października 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.
3 listopada 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.
10 listopada 2020 r. - lekcja nie odbyła się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.
16 listopada 2020 r.
Temat: "A to Polska właśnie...": bohaterowie "Wesela" S Wyspiańskiego.
Proszę wypisać bohaterów dramatu S.Wyspiańskiego: realistycznych i fantastycznych.
Temat: Zryw czy zwidy? - kto zaprosił na wesele Wernyhorę?
Proszę zapisać informacje dotyczące następujących zagadnień:
Wrnyhora -
Złoty róg -
Chochoł -
Zdjęcie osoby chętne mogą przesłać na katwro4@wp.pl
Od następnych zajęć korzystamy już z podręcznika j. polski część 2.
24 listopada 2020 r.
Temat: Czas wolności znów nam dany - Antoni Słonimski "Niepodległość".
Podręcznik do j. polskiego, część 2 - strona 11.
https://poezja.org/wz/S%C5%82onimski_Antoni/29762/Niepodleg%C5%82o%C5%9B%C4%87
W zeszycie:
1. Krótki życiorys Antoniego Słonimskiego
2. Wypisz z wiersza fragmenty, w których Polacy wyrażają swoją radość z odzyskania niepodległości.
3. Wypisz z wiersza epitety (przymiotniki z rzeczownikami) opisujące tło zdarzeń
4. Zapisz najistotniejsze informacje dotyczące odzyskania przez Polskę niepodległości.
Wysyłamy prace na adres katwro4@wp.pl
Temat: Mit szklanych domów – S. Żeromski „Przedwiośnie”.
Obejrzyj film pt. Przedwiośnie” w reżyserii Filipa Bajona. Przeczytaj fragmenty dotyczące historii ojca głównego bohatera – opowieść o szklanych domach.
W zeszycie:
- Krótka notka biograficzna Stefana Żeromskiego.
- Opisz szklana wieś wskazując innowacje zastosowane przez konstruktorów i inżynierów.
- Co symbolizuje mit szklanych domów?
Prace wysyłamy na katwro@4wp.pl
1 grudnia 2020 r.
Temat: Spór Baryki z komunistami - S Żeromski - "Przedwiośnie"
Przeczytaj fragment z podręcznika - strona 18 lub obejrzy ponownie fragment filmu, opowiadający o tym, jak bohater uczestniczy w zebraniach polskich komunistów. W zeszycie zapisz spostrzeżenia:
- Jakie niesprawiedliwości w powojennej Polsce dostrzegają rewolucjoniści? (zapisz w punktach)
- Co oburzyło zebranych po wystąpieniu Cezarego? Dlaczego Twoim zdaniem zabrał głos w sprawie? (zestaw to, z doświadczeniami bohatera z Baku).
Temat: Ideologiczny spór - "Kłótnia z Gajowcem".
Przeczytaj odpowiedni fragment powieści z podręcznika - strona 22, lub obejrzyj ponownie film. W zeszycie zanotuj spostrzeżenia:
- Jakich reform chce dokonać Gajowiec? - przedstawiciel polskiego rządu?
- Jakie słabości władzy dostrzega Cezary? - spostrzeżenia przedstaw w postaci tabelki:
kierunki reform | słabości władzy |
Prace przesyłamy na katwro4@wp.pl
8 grudnia 2020
Temat: Kariera dziennikarska Zenona Ziembiewicza - bohatera "Granicy" Zofii Nałkowskiej
W zeszycie:
1.Zofia Nałkowska - (krótka notka biograficzna)
Po przeczytaniu fragmentów z podręcznika - strona 31-33, zapisz w zeszycie:
2. Na czym polegała praca Z. Ziembiewicza?
3. Co bohater sądził o swoim pracodawcy?
4. Jak Zenon rozumiał swoją "prostą" zasadę życiową: "żyć uczciwie"?
Temat: Kariera polityczna? – „Granica” Z. Nałkowskiej.
Na podstawie przeczytanych fragmentów powieści – podręcznik strona 36 – 40, zapisz notatkę w zeszycie:
- Podaj argumenty świadczące o tym, że Ziembiewicz był dobrym prezydentem.
- Dlaczego Ziembiewicz podpisał dokument zezwalający na otworzenie ognia do demonstrujących robotników?
- Czy Zenon czuł się odpowiedzialny za krwawe zajścia pod magistratem?
Notatkę z zeszytu prześlij na katwro4@wp.pl
15 grudnia 2020 r.
Temat: Zachwyt wolnością i życiem - K. Wierzyński "Zielono mam w głowie".
-
-
Krótka notka biograficzna Kazimierza Wierzyńskiego.
-
Wyszukaj, nazwij i potwierdź cytatami cechy osobowości osoby mówiącej w wierszu. Można wykonać w postaci tabelki - tak jak proponuje książka lub w podpunktach)
-
Co to znaczy "mieć zielono w głowie"? Wyjaśnij frazeologizm i odpowiedz pisemnie: czy podmiot liryczny zasługuje na takie miano.
-
15 grudnia 2020 r.
Temat: "Chwilo trwaj, jesteś piękna!" - L. Staff "Wysokie drzewa".
-
Podręcznik - str. 54
-
W zeszycie:
1.Krótka notka biograficzna L. Staffa.
- - kto jest "rzeźbiarzem",
- - jakim posługuje się narzędziem
- - w jakim materiale pracuje.
Notatkę z zeszytu prześlij na katwro4@wp.pl lub zgłoś się do opowiedzi na lekcji na Teamsach.
22 grudnia 2020 r
Temat: O miłości poważnie i żartobliwie – Julian Tuwim Colloquium niedzielne na ulicy.
Proszę przeczytać notatkę biograficzną poety Juliana Tuwima (podręcznik str.55) oraz jego wiersz Colloquium niedzielne na ulicy (podręcznik str. 56).
Wysłuchaj recytacji utworu w wykonaniu Arkadiusza Rabiegi: https://www.youtube.com/watch?v=L1yiPpncHe0
Podmiot liryczny (Julian Tuwim) rozmawia z kobietą. Zwróć uwagę na fakt, że tekst jest pozornym dialogiem, gdyż czytelnik może się tylko domyślać, jak brzmią odpowiedzi kobiety.
Zadania do wykonania:
1. Opisz sytuację przedstawioną w wierszu (miejsce, czas, osoby).
2. Czego o adresatce wiersza można się dowiedzieć z wypowiedzi autora?
3. W jaki sposób mężczyzna próbuje zrobić wrażenie na pięknej nieznajomej? Czy osiągnął cel?
4. Które z określeń miłości (flirt, miłostka, romans) byłoby najlepsze dla nazwania uczucia przedstawionego w wierszu? Uzasadnij krótko.
26 stycznia 2021
Temat: Obrazy krzyczą… - wojna i okupacja.
Zapissz w zeszycie
- Ramy czasowe II wojny światowej.
- Przyczyny wybuchu II wojny.
- Konsekwencje II wojny.
- Bronisław Linke – (krótka notka biograficzna)
- Obraz Bronisława Linke „Powrót” z cyklu „Kamienie krzyczą”. Przyjrzyj się obrazowi. Jak rozumiesz jego tytuł. Czy kamienie mogą krzyczeć?
Napisz notatkę biorąc pod uwagę poniższe pytania pomocnicze.
- Kogo lub co przedstawia autor na pierwszym planie?
- Kto i komu podaje dłonie? Co wyraża ta symboliczna scena?
- Kim jest klęczący człowiek?
- W jaki sposób kolorystyka obrazu nawiązuje do jego tematyki
- Jakie uczucia wywołuje w Tobie obraz?
26 stycznia 2021r.
Temat: Obrońcy Westerplatte.
Przeczytaj tekst Eweliny Pestki "Westerplatte" - podrecznik, strona 76-80.
Na podstawie tekstu wykonaj notatkę w zeszycie:
- Wypisz z tekstu nazwiska polskich żołnierzy broniących Westerplatte.
- Wyjasnij, kim byli Sucharski, Dąbrowski, Gryczman, możesz skorzystać z dostepnych Ci źródeł informacji.
- Dlaczego obrońcy Westerplatte czuli się osamotnieni, na czyje wsparcie liczyli?
- Jak żołnierze zinterpretowali ocalałe godło Polski widniejące na budynku koszar?
Zdjęcie notatki prześlij na katwro4@wp.pl
2 lutego 2021r.
Temat: Ocalmy pamięć o ofiarach Katynia. (2 godziny)
Informacje na poniższe punkty wyszukaj w dostepnych Ci źródłach.
1.Co to jest tzw. lista katyńska? -podaj dokładną liczbę ofiar.
2. Co zawierał dokument z 5 marca 1940 roku? Kto go podpisał, kiedy został odkryty i przez kogo?
3. Kto szerzył tzw. "kłamstwo katyńskie"? Jakie chwyty propagandowe w nim stosowano?
4. Opisz "techniki" zabijania, warunki i trasę transportu więźniów.
5. Jakie instytucje i organizacje dbają o zachowanie zbiorowej pamięci o ofiarach zbrodni?
9 lutego 2021r.
Temat: Refleksje po obejrzeniu filmu "Katyń" A. Wajdy. (2 godziny)
Obejrzyj film w internecie i zanotuj w zeszycie swoje spostrzeżenia:
-
Wymień głównych bohaterów i przedstaw ich losy.
-
W jaki sposób uwięzieni oficerowie próbowali zachować godność i honor?
-
Przedstaw historię bezprawnego uwięzienia profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego.
-
Przedstaw postać Rosjanina, który pomógł Annie. Dlaczego taka postać została ukazana w filmie?
-
Jak rozumiesz samobójczą śmierć oficera, który przypadkowo uniknął śmierci w Katyniu?
-
Czy warto było obejrzeć ten film?
Notatkę prześlij na katwro4@wp.pl lub zgoś sie do odpowiedzi na Teamsach.
16 lutego 2021 r.
Temat: Tworzenie tekstu pisanego. Recenzja. (2 godziny)
Wyznaczniki recenzji:
- tytuł oraz dane osobowe autora (reżyser, aktorzy, scenarzysta, itp.)
- czas i miejsce produkcji
- sposób przedstawienia tematu, czyli opowiedzenia historii, losów bohaterów
- scenografia - oprawa filmu, np. oświetlenie, dekoracje, rekwizyty. Zgodność z faktami historycznymi.
- kostiumy, charakteryzacja aktorów.
- muzyka i jej rola w budowaniu nastroju i ilustracji tematu.
- trafność doboru aktorów i poziomu gry (kto był najlepszy, ko zawiódł twoje oczekiwania)
- wrażenia estetyczne (jakość zdjęć, praca operatorów kamer)
- efekty specjalne.
Recenzja powinna zawierać również informacje o osobistych wrażeniach i refleksjach, jakie wywołał film.
Napisz recenzję filmu pt. "Katyń" A Wajdy. Prześlij na katwro4@wp.pl
23 lutego 2021 r.
Temat: Pokolenie Kolumbów - K. K. Baczyński "Byłeś jak wielkie stare drzewo..."
https://www.youtube.com/watch?v=MGauNcgxp5U
W zeszycie:
1.K. K. Baczyński - krótka notatka biograficzna
2. Pokolenie Kolumbów -
3. Do kogo zwraca się podmiot liryczny? Koto jest bohaterem wiersza?
4. Kogo podmiot liryczny określa mianem "cieśli"?
5. Opisz wygląd starego drzewa "po pracy cieśli".
6. Na czym polega siła wewnętrzna drzewa? Jaka czeka go przyszłość?
Temat: Ćwiczenia ortograficzne. Kłopotliwe przedrostki: s- czy z-.
Ćwiczenia z podręcznika - str 89-90.
2 marca 2021 r.
Temat: Człowiek człowiekowi zgotował ten los - Tadeusz Borowski "Proszę państwa do gazu". (temat na 2 godziny)
Napisz w zeszycie notatkę na poszczególne zagadnienia:
1. Co oznacza słowo holocaust?
2. Jaka była polityka Hitlera w kwestii żydowskiej? (co to tzw. Ustawy Norymberskie z 1935 roku - jakie dawały prawa, na co pozwalały)
Przeczytaj fragment z książki (str.94) opowiadania Tadeusza Borowskiego "Proszę państwa do gazu" (lub wyszukaj w internecie)
Przedstaw w formie notatki punktowej:
1. "Metody organizacji" pracy opracowane przez esesmanów przyjmowania do obozu nowego transportu więźniów.
2. Opisz wygląd i zachowanie ludzi po otworzeniu wagonów.
3. Co robiono z zawartością bagaży?
4. Jak pracowali więźniowie "Kanady"?
5. Co należało do zadań esesmanów? Opisz ich wygląd, zachowanie i emocje.
6. Jaką formę litości stosowano w obozie? Jak ją oceniasz.
9 marca 2021 r.
Temat: Dokument nazistowskich zbrodni - Zofia Nałkowska "Profesor Spanner" (2 godziny)
Przeczytaj tekst z podręcznika (strona 97) lub wyszukaj w internecie. Następnie napisz w zeszycie w formie notatki:
1. Co znajdowało się w podziemiach instytutu?
2. Co członkowie Komisji znaleźli w tzw. czerwonym domku?
3. W jaki sposób pracownicy instytutu "produkowali" mydło?
4. Kim jest młody gdańszczanin, który pracował u profesora Spannera? Przedstaw i oceń zachowanie młodego pracownika.
5. Czy niemieccy profesorowie potępili Spannera?
16 marca 2021 r.
Temat: "Żałuję tylko jednej rzeczy - mogłam zrobić więcej" - działalność Ireny Sendlerowej. (2 godziny)
Dziś spotkanie z wielką Polką. Wielu Polaków w czasie wojny niosło pomoc Żydom. Narażali życie swoje i swoich bliskich. Nie pozostawali jednak obojętni na krzywdę i cierpienie niewinnych ludzi. Irena Sendlerowa to skromna i przez wiele lat nieznana bohaterka, która ratowała życie żydowskich dzieci.
Notatka w zeszycie:
1. Przedstaw krótki życiorys Ireny Sendlerowej - najważniejsze fakty.
2. Wyjaśnij pojęcia:
- getto
- Żegota
Obejrzyj w internecie film z 2009 roku pt. "Dzieci Ireny Sendlerowej" w reżyserii Johna Kenta Harrisona. I na tej podstawie opisz swoje spostrzeżenia i wrażenia dotyczące sposobu prezentacji bohaterki filmu i warszawskiego getta.
13 kwietnia 2021 r.
Temat: Zwątpienie - Leopold Staff "Człowiek".
Staff Leopold
Człowiek
Czytam historię
I widzę, coś robił
Przez tysiąclecia, Człowiecze!
Zabijałeś, mordowałeś,
I wciąż przemyśliwasz,
Jakby to robić lepiej.
Zastanawiam się, czyś godzien,
Aby się pisać przez wielkie C.
- Jakich czynów powinien wstydzić się człowiek?
- Do jakich nikczemnych celów wykorzystywał człowiek swoją inteligencję i wiedzę? - potwierdź cytatami.
- Czy użycie wielkiej litery w rzeczowniku pospolitym "człowiek" zmienia znaczenie wyrazu?
Mam dwadzieścia cztery lata
Ocalałem
Prowadzony na rzeź.
To są nazwy puste i jednoznaczne:
Człowiek i zwierzę
Miłość i nienawiść
Wróg i przyjaciel
Ciemność i światło.
Człowieka tak się zabija jak zwierzę
Widziałem:
Furgony porąbanych ludzi
Którzy nie zostaną zbawieni.
Pojęcia są tylko wyrazami:
Cnota i występek
Prawda i kłamstwo
Piękno i brzydota
Męstwo i tchórzostwo.
Jednako waży cnota i występek
Widziałem:
Człowieka który był jeden
Występny i cnotliwy.
Szukam nauczyciela i mistrza
Niech przywróci mi wzrok słuch i mowę
Niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia
Niech oddzieli światło od ciemności.
Mam dwadzieścia cztery lata
Ocalałem
Prowadzony na rzeź.
- Kim jest osoba mówiąca w wierszu? Ile ma lat?
- O jakich przeżyciach z wojny mówi?
- Czego oczekuje od "nauczyciela i mistrza"?
- Co symbolizują "światło i ciemność"?
20 kwietnia 2021 r.
Temat: Wszystko może się znowu wydarzyć? - K. Wierzyński "Dialog przy fajce".
W zeszycie:
1.Co możemy powiedzieć o osobie mówiącej w wierszu? - zwrócić uwagę na czasowniki (czas, liczbę i osobę), w czyim imieniu wypowiada się podmiot liryczny, wskaż epitety (przymiotniki) opisujące podmiot liryczny.
2. Zacytuj wersy, które odnoszą się do II wojny światowej.
3. Jak rozumiesz tytuł wiersza.
4. Przed czym ostrzega nas poeta? O czym powinniśmy zawsze pamiętać?
20 kwietnia 2021 r.
Temat: Herosi i zbrodniarze - A. Szczypiorski "O Kazimierzu Moczarskim"
Podręcznik - str. 123.
W zeszycie:
- Wypisz najważniejsze fakty z życia Moczarskiego (na podstawie tekstu)
- Wymień zadania, które Moczarski wykonywał jako członek AK w czasie okupacji.
- Jakie zarzuty zawierał akt oskarżenia wobec Moczarskiego.