20 października 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim
27 października 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.
3 listopada 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.
10 listopada 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim
16 listopada 2020 r.
Temat: Czucie i wiara silniej mówią do mnie... – wstępne informacje o epoce romantyzmu. (2 godziny)
Epoka romantyzmu - podręcznik - str 60-65.
Proszę wykonać w punktach notatkę na podane niżej zagadnienia.
– pochodzenie oraz znaczenie nazwy epoki
– ramy czasowe epoki
– najważniejsze kierunki i myśli: historyzm, subiektywizm, idealizm niemiecki, irracjonalizm, orientalizm
– nazwiska: Caspar David Friedrich, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki
– wydarzenia: rozbiory, powstanie listopadowe, powstanie styczniowe, Wielka Emigracja
– pojęcia: epistolografia, subiektywizm, orientalizm, mesjanizm, irracjonalizm, podświadomość, emigracja
Osoby obecne na zajęciach, proszę o przygotowanie się do odpowiedzi ustnej.
Osoby nieobecne zdjęcie notatki mogą wysłać na katwro4@wp.pl (dla chętnych)
24 listopada 2020 r.
Temat: „Miej serce i patrzaj w serce” – Adam Mickiewicz „Romantyczność” (2 godziny)
Podręcznik – str. 66-71. Link do tekstu - poniżej
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/ballady-i-romanse-romantycznosc.html
Przeczytaj wstęp do tematu oraz balladę „romantyczność”.
W zeszycie:
- Krótka notka biograficzna A. Mickiewicza.
- Co to jest ballada jako gatunek literacki? (zwróć uwagę na jej charakter synkretyczny – międzygatunkowy)
Ballada –
3. Wskaż w tekście ballady elementy różnych rodzajów literackich:
- elementy epickie –
- elementy liryczne –
- elementy dramatyczne -
4. Sporządź plan wydarzeń ballady. (krótkie równoważniki zdań)
5. Wypisz postacie z tekstu. Następnie dopasuj do nich podane określenia:
- duch –
- racjonalista –
- zakochana dziewczyna –
- obserwatorzy –
6. Znajdź w wierszu słowa charakteryzujące postawę mędrca i postawę poety.
7. Jaki jest związek miedzy mottem ballady a jej treścią? – zapisz spostrzeżenia.
Notatkę prześlij w formie zdjęcia na katwro4@wp.pl
1 grudnia 2020 r.
Temat: Manifest młodego pokolenia - Adam Mickiewicz "Oda do młodości" (2 godziny)
Podręcznik strona 72.
Zapoznaj się ze wstępem do tekstu A. Mickiewicza, przeczytaj tekst "Ody do młodości", następnie zanotuj w zeszycie:
- Oda (definicja) -
- Manifest literacki (co to jest?) -
- Wykonaj w zeszycie tabelkę, w której wymienisz "cechy charakterystyczne dla młodości" na podstawie tekstu Ody i poprzez je właściwymi cytatami.
- Wypisz z tekstu aluzje mitologiczne oraz biblijne. Wyjaśnij je.
- Wymień idee głoszone przez romantyków obecne w "Odzie do młodości".
Notatkę prześlij na katwro4@wp.pl lub przygotuj się do odpowiedzi podczas lekcji on line na Teamsach.
8 grudnia 2020 r.
Temat: Tajemniczy świat ballad A. Mickiewicza – „Rybka” o „Lilie”. (2 godziny)
Przeczytaj balladę” Rybka” i wykonaj notatkę w zeszycie:
- Czas i miejsce –
- Kim była Krysia i co wydarzyło się w jej życiu?
- Czy kara, która spotkała pana i jego żonę, jest sprawiedliwa? – wyjaśnij w kilku słowach.
Przeczytaj balladę „Lilie” i zapisz w zeszycie:
- Dlaczego bohaterka ballady dopuściła się zabójstwa męża?
- Wyjaśnij symbolikę kwiatów pojawiających się w balladzie.
- Na czym polega moralne przesłanie ballady?
Notatkę prześlij na katwro4@wp.pl
15 grudnia 2020 r.
Temat: Wierzenia ludowe i świat nadprzyrodzony w roli sędziego - Adam Mickiewicz "Świteź". ( 2 godziny)
podręcznik - strona 87 lub odszukać tekst w internecie.
W zeszycie:
1. Przedstaw plan wydarzeń ballady "Świteź".
2. Wskaż elementy fantastyczne i realistyczne ballady. (może byc w postaci tabelki)
3. Wypisz elementy świadczące o ludowym rodowodzie ballady.
4. Wskaż elementy, dzięki którym autorowi udało się osiągnąć nastrój grozy i tajemniczości.
Notatkę prześlij na katwro4@wp.pl lub zgoś sie do odpowiedzi na Teamsach.
2 lutego 2021r.
Temat: Ocena społeczeństwa polskiego - Juliusz Słowacki "Grób Agamemnona". (2godziny)
Podręcznik – str. 114 lub tekst on line.
Zadania do wykonania w zeszycie:
1.Czego dotyczy wiersz? - określ tematykę pierwszej i drugiej części.
2. Opisz przestrzeń grobowca, w której znajduje się podmiot liryczny.
3. Wypisz uczucia i emocje jakie towarzyszą podczas zwiedzania starożytnego grobowca.
4. Wyjaśnij, dlaczego Słowacki zestawił Polskę ze starożytną Grecją. Jak w tym porównaniu wypada Rzeczpospolita?
5. Podaj, do jakich wydarzeń z historii Rzeczpospolitej odwołuje się podmiot liryczny w "Grobie Agamemnona".
9 lutego 2021 r.
Temat: Poeta osobny. O wielkich ludziach w poezji - C. K. Norwid "W Weronie" (2 godziny)
Podręcznik - str. 121 - 123.
Zapoznaj się z biografią C.K.Norwida i przygotuj prezentację o poecie.
Następnie przeczytaj wiersz "W Weronie" i zapisz swoje spostrzeżenia w formie notatki:
- Co można powiedzieć na temat podmiotu lirycznego?
- Określ nastrój wiersza. Co go buduje?
- Wyjaśnij czym jest "łagodne oko błękitu" oraz w jaki sposób się zachowuje wobec "nieprzyjaznych grodów
- Wyjaśnij znaczenie poniższych wyrażeń:
- miłość platoniczna
- miłość tragiczna
- usychanie z miłości
- żyć miłością
Notatkę prześlij na katwro4@wp.pl lub zgoś sie do odpowiedzi na Teamsach.
16 lutgo 2021 r.
Temat: Z dala od kraju lat dziecinnych... - Juliusz Słowacki " Hymn (Smutno mi, Boże)" (2 godziny)
Podręcznik - str 126
Notatka:
1.Nostalgia -
2. Opisz własnymi słowami otoczenie, w którym znajduje się podmiot liryczny.
3. Wyjaśnij, jak podmiot liryczny zachowuje się wobec ludzi, a jak wobec Boga?
4. Wyraź własnymi słowami skargę osoby mówiącej w wierszu skierowaną do Boga.
5. Dopisz synonimy do podanych wyrazów:
- ojczyzna -
- pielgrzym -
- poeta -
- smutek -
- tęsknota -
23 lutego 2021 r.
Temat: Tęsknota romantycznych emigrantów - C.K. Norwid "Moja piosnka (II)".
Do kraju tego, gdzie kruszynę chleba
Podnoszą z ziemi przez uszanowanie
Dla darów Nieba....
Tęskno mi, Panie...
*
Do kraju tego, gdzie winą jest dużą
Popsować gniazdo na gruszy bocianie,
Bo wszystkim służą...
Tęskno mi, Panie...
*
Do kraju tego, gdzie pierwsze ukłony
Są, jak odwieczne Chrystusa wyznanie,
"Bądź pochwalony!"
Tęskno mi, Panie...
*
Tęskno mi jeszcze i do rzeczy innej,
Której już nie wiem, gdzie leży mieszkanie,
Równie niewinnej...
Tęskno mi, Panie...
*
Do bez-tęsknoty i do bez-myślenia,
Do tych, co mają tak za tak - nie za nie,
Bez światło-cienia...
Tęskno mi, Panie...
*
Tęskno mi owdzie, gdzie któż o mnie stoi?
I tak być musi, choć się tak nie stanie
Przyjaźni mojéj...
Tęskno mi, Panie...
W zeszycie:
1.Do kogo zwraca się podmiot liryczny wiersza?
2. Wypisz cechy miejsca i wartości z nim związane, za którymi tęskni osoba mówiąca w wierszu.
23 lutego 2021 r.
Temat: Akt komunikacji – nadawca i odbiorca
https://epodreczniki.pl/a/film/Dp7nteic2
Ćwiczenia z podręcznika do jezyka polskiego (str. 133) - odpowiedzi ustne.
2 marca 2021 r.
Romantyzm - podsumowanie i sprawdzian (2 godziny)
Podręcznik strona 138 i 139
W zeszycie odpowiadamy na pytania z ćw. 2 i 3/138,139
9 marca 2021 r.
Temat: Wiara w postęp i naukę, czyli epokapozytywizmu. (2 godziny)
Podręcznik - str 142 - 146
W zeszycie:
1. Ramy czasowe epoki pozytywizmu.
2. Charakterystyka epoki
-
realizm
-
naturalizm
-
emancypacja
-
scjentyzm
-
utylitaryzm
3. Pozytywizm na ziemiach polskich
-
praca organiczna
-
praca u podstaw
-
asymilacja Żydów
-
emancypacja kobiet
16 marca 2021 r.
Temat: Maska historyczna, czyli historia jako sposób przedstawiania współczesnych wydarzeń – B. Prus „Z legend dawnego Egiptu”. (2 godziny)
Notatka do zeszytu:
- Nowela (cechy gatunkowe) –
- Twórcy polskich pozytywistycznych nowel –
Przeczytaj nowelę – podręcznik – str. 149.
- Określ czas miejsce wydarzeń.
- Sporządź ramowy plan wydarzeń noweli. (najistotniejsze zdarzenia).
- Wyjaśnij czym jest „kostium historyczny”, dlaczego autor spośród wszystkich epok wybrał właśnie okres panowania faraonów w Egipcie. Co łączyło sposób sprawowania władzy w XIX-wiecznych Niemczech z cywilizacją rozwijającą się nad Nilem. (informacji możesz poszukać w dostępnych Ci źródłach).
30 marca 2021 r.
Temat: Powieść historyczna - H. Sienkiewicz "Potop"
W zeszycie:
- powiesć historyczna -
- cechy powieści
- wypisz tytuły powieści historycznych H. Sienkiewicza
13 kwietnia 2021 r.
Temat: Ku pokrzepieniu serc - "Potop" H. Sienkiewicza. (2 godziny)
Podręcznik str. 161
W zeszycie:
1. Archaizm -
2. Archaizacja -
3. Napisz, w jaki sposób Polacy przygotowywali się do obrony Częstochowy.
4. Opisz zachowanie Polaków w czasie obrony klasztoru.
5. Wypisz 5 archaizmów i podaj ich współczesne odpowiedniki.
20 kwietnia 2021 r.
Temat: Szlachcic, Sarmata, Kmicic zuchwały zawadiaka – H. Sienkiewicz „Potop”. (2 godziny)
Przeczytaj fragment „Potopu” H. Sienkiewicza – podręcznik str. 174 - 183.
W zeszycie:
- Postać Kmicica – opisz pozytywne i negatywne aspekty postępowania wobec podwładnych.
- Czego dotyczyła kłótnia Kmicica z Oleńką? Dlaczego zarzuciła mu, że zachowuje się jak zdrajca?
- Do podanych cech charakteru Kmicica dopisz przykłady sytuacji i wydarzeń, w których się one ujawniają:
- chełpliwy –
- gwałtownik –
- swawolnik –
- dziki –
- niepohamowany –
- Wyjaśnij, dlaczego Kmicic nie chce wybierać miedzy Oleńką a towarzyszami broni?
- Wymień cechy Oleńki, które imponują Kmicicowi.