20 października 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim

27 października 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.

3 listopada 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim.

10 listopada 2020 r. - zajęcia nie odbyły się - nauczyciel na zwolnieniu lekarskim

 

16 listopada 2020 r.

Temat: Czucie i wiara silniej mówią do mnie... – wstępne informacje o epoce romantyzmu. (2 godziny)


Epoka romantyzmu - podręcznik - str 60-65.

Proszę wykonać w punktach notatkę na podane niżej zagadnienia.

– pochodzenie oraz znaczenie nazwy epoki

– ramy czasowe epoki

– najważniejsze kierunki i myśli: historyzm, subiektywizm, idealizm niemiecki, irracjonalizm, orientalizm

– nazwiska: Caspar David Friedrich, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki

– wydarzenia: rozbiory, powstanie listopadowe, powstanie styczniowe, Wielka Emigracja

– pojęcia: epistolografia, subiektywizm, orientalizm, mesjanizm, irracjonalizm, podświadomość, emigracja

Osoby obecne na zajęciach, proszę o przygotowanie się do odpowiedzi ustnej.

Osoby nieobecne zdjęcie notatki  mogą wysłać na katwro4@wp.pl (dla chętnych)

 


24 listopada 2020 r.

Temat: „Miej serce i patrzaj w serce” – Adam Mickiewicz „Romantyczność” (2 godziny)

 Podręcznik – str. 66-71. Link do tekstu - poniżej

https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/ballady-i-romanse-romantycznosc.html

Przeczytaj wstęp do tematu oraz balladę „romantyczność”.

W zeszycie:

  1. Krótka notka biograficzna A. Mickiewicza.
  2. Co to jest ballada jako gatunek literacki? (zwróć uwagę na jej charakter synkretyczny – międzygatunkowy)

Ballada –

3. Wskaż w tekście ballady elementy różnych rodzajów literackich:

  • elementy epickie –
  • elementy liryczne –
  • elementy dramatyczne - 

4. Sporządź plan wydarzeń ballady. (krótkie równoważniki zdań)

5. Wypisz postacie z tekstu. Następnie dopasuj do nich podane określenia:

  • duch –
  • racjonalista –
  • zakochana dziewczyna –
  • obserwatorzy –

6. Znajdź w wierszu słowa charakteryzujące postawę mędrca i postawę poety.

7. Jaki jest związek miedzy mottem ballady a jej treścią? – zapisz spostrzeżenia.

Notatkę prześlij w formie zdjęcia na katwro4@wp.pl


1 grudnia 2020 r.

Temat: Manifest młodego pokolenia - Adam Mickiewicz "Oda do młodości" (2 godziny)


Podręcznik strona 72.

Zapoznaj się ze wstępem do tekstu A. Mickiewicza, przeczytaj tekst "Ody do młodości", następnie zanotuj w zeszycie:

  1. Oda (definicja) - 
  2. Manifest literacki (co to jest?) -
  3. Wykonaj w zeszycie tabelkę, w której wymienisz "cechy charakterystyczne dla młodości" na podstawie tekstu Ody i poprzez je właściwymi cytatami.
  4. Wypisz z tekstu aluzje mitologiczne oraz biblijne. Wyjaśnij je.
  5. Wymień idee głoszone przez romantyków obecne w "Odzie do młodości".

Notatkę prześlij na katwro4@wp.pl lub przygotuj się do odpowiedzi podczas lekcji on line na Teamsach.


8 grudnia 2020 r.

Temat: Tajemniczy świat ballad A. Mickiewicza  – „Rybka” o „Lilie”. (2 godziny)

 

Przeczytaj balladę” Rybka” i wykonaj notatkę w zeszycie:

  1. Czas i miejsce –
  2. Kim była Krysia i co wydarzyło się w jej życiu?
  3. Czy kara, która spotkała pana i jego żonę, jest sprawiedliwa? – wyjaśnij w kilku słowach.

Przeczytaj balladę „Lilie” i zapisz w zeszycie:

  1. Dlaczego bohaterka ballady dopuściła się zabójstwa męża?
  2. Wyjaśnij symbolikę kwiatów pojawiających się w balladzie.
  3. Na czym polega moralne przesłanie ballady?

Notatkę prześlij na katwro4@wp.pl

 

15 grudnia 2020 r.

Temat: Wierzenia ludowe i świat nadprzyrodzony w roli sędziego - Adam Mickiewicz "Świteź". ( 2 godziny)

 

podręcznik - strona 87 lub odszukać tekst w internecie.

W zeszycie:

1. Przedstaw plan wydarzeń ballady "Świteź".

2. Wskaż elementy fantastyczne i realistyczne ballady. (może byc w postaci tabelki)

3. Wypisz elementy świadczące o ludowym rodowodzie ballady.

4. Wskaż elementy, dzięki którym autorowi udało się osiągnąć nastrój grozy i tajemniczości.

Notatkę prześlij na katwro4@wp.pl lub zgoś sie do odpowiedzi na Teamsach.

 

 

2 lutego 2021r. 

Temat: Ocena społeczeństwa polskiego - Juliusz Słowacki "Grób Agamemnona". (2godziny)

 

Podręcznik – str. 114 lub tekst on line.

Zadania do wykonania w zeszycie:

1.Czego dotyczy wiersz? - określ tematykę pierwszej i drugiej części.

2. Opisz przestrzeń grobowca, w której znajduje się podmiot liryczny.

3. Wypisz uczucia i emocje jakie towarzyszą podczas zwiedzania starożytnego grobowca.

4. Wyjaśnij, dlaczego Słowacki zestawił Polskę ze starożytną Grecją. Jak w tym porównaniu wypada Rzeczpospolita?

5. Podaj, do jakich wydarzeń z historii Rzeczpospolitej odwołuje się podmiot liryczny w "Grobie Agamemnona".


9 lutego 2021 r. 

Temat: Poeta osobny. O wielkich ludziach w poezji - C. K. Norwid "W Weronie" (2 godziny)


Podręcznik - str. 121 - 123.

Zapoznaj się z biografią C.K.Norwida i przygotuj prezentację o poecie.

Następnie przeczytaj wiersz "W Weronie" i zapisz swoje spostrzeżenia w formie notatki:

  1. Co można powiedzieć na temat podmiotu lirycznego?
  2. Określ nastrój wiersza. Co go buduje?
  3. Wyjaśnij czym jest "łagodne oko błękitu" oraz w jaki sposób się zachowuje wobec "nieprzyjaznych grodów
  4. Wyjaśnij znaczenie poniższych wyrażeń:
  • miłość platoniczna
  • miłość tragiczna
  • usychanie z miłości
  • żyć miłością

Notatkę prześlij na katwro4@wp.pl lub zgoś sie do odpowiedzi na Teamsach.

 

16 lutgo 2021 r.

Temat: Z dala od kraju lat dziecinnych... - Juliusz Słowacki " Hymn (Smutno mi, Boże)" (2 godziny)

Podręcznik - str 126

Notatka:

1.Nostalgia -

2. Opisz własnymi słowami otoczenie, w którym znajduje się podmiot liryczny.

3. Wyjaśnij, jak podmiot liryczny zachowuje się wobec ludzi, a jak wobec Boga?

4. Wyraź własnymi słowami skargę osoby mówiącej w wierszu skierowaną do Boga.

5. Dopisz synonimy do podanych wyrazów:

  • ojczyzna -
  • pielgrzym -
  • poeta -
  • smutek -
  • tęsknota -

katwro4@wp.pl

 

23 lutego 2021 r. 

Temat: Tęsknota romantycznych emigrantów - C.K. Norwid "Moja piosnka (II)".

 

Do kraju tego, gdzie kruszynę chleba
Podnoszą z ziemi przez uszanowanie
Dla darów Nieba....
Tęskno mi, Panie...

*
Do kraju tego, gdzie winą jest dużą
Popsować gniazdo na gruszy bocianie,
Bo wszystkim służą...
Tęskno mi, Panie...

*
Do kraju tego, gdzie pierwsze ukłony
Są, jak odwieczne Chrystusa wyznanie,
"Bądź pochwalony!"
Tęskno mi, Panie...

*
Tęskno mi jeszcze i do rzeczy innej,
Której już nie wiem, gdzie leży mieszkanie,
Równie niewinnej...
Tęskno mi, Panie...

*
Do bez-tęsknoty i do bez-myślenia,
Do tych, co mają tak za tak - nie za nie,
Bez światło-cienia...
Tęskno mi, Panie...

*
Tęskno mi owdzie, gdzie któż o mnie stoi?
I tak być musi, choć się tak nie stanie
Przyjaźni mojéj...
Tęskno mi, Panie...

 

W zeszycie:

1.Do kogo zwraca się podmiot liryczny wiersza?

2. Wypisz cechy miejsca i wartości z nim związane, za którymi tęskni osoba mówiąca w wierszu.

 

23 lutego 2021 r.

Temat: Akt komunikacji – nadawca i odbiorca

https://epodreczniki.pl/a/film/Dp7nteic2

Ćwiczenia z podręcznika do jezyka polskiego (str. 133) - odpowiedzi ustne.


2 marca 2021 r.

Romantyzm - podsumowanie i sprawdzian (2 godziny)

Podręcznik strona 138 i 139

W zeszycie odpowiadamy na pytania z ćw. 2 i 3/138,139

 

9 marca 2021 r. 

Temat: Wiara w postęp i naukę, czyli epokapozytywizmu. (2 godziny)

 

Podręcznik - str 142 - 146

W zeszycie:

1. Ramy czasowe epoki pozytywizmu.

2. Charakterystyka epoki

  • realizm

  • naturalizm

  • emancypacja

  • scjentyzm

  • utylitaryzm

3. Pozytywizm na ziemiach polskich

  • praca organiczna

  • praca u podstaw

  • asymilacja Żydów

  • emancypacja kobiet


16 marca 2021 r.

Temat: Maska historyczna, czyli historia jako sposób przedstawiania współczesnych wydarzeń – B. Prus „Z legend dawnego Egiptu”.  (2 godziny)

 

Notatka do zeszytu:

  1. Nowela (cechy gatunkowe) –
  2. Twórcy polskich pozytywistycznych nowel –

Przeczytaj nowelę – podręcznik – str. 149.

  1. Określ czas miejsce wydarzeń.
  2. Sporządź ramowy plan wydarzeń noweli. (najistotniejsze zdarzenia).
  3. Wyjaśnij czym jest „kostium historyczny”, dlaczego autor spośród wszystkich epok wybrał właśnie okres panowania faraonów w Egipcie. Co łączyło sposób sprawowania władzy w XIX-wiecznych Niemczech z cywilizacją rozwijającą się nad Nilem. (informacji możesz poszukać w dostępnych Ci źródłach).

 

30 marca 2021 r. 

Temat: Powieść historyczna - H. Sienkiewicz "Potop"

W zeszycie:

- powiesć historyczna -

- cechy powieści

- wypisz tytuły powieści historycznych H. Sienkiewicza

 

 

13 kwietnia 2021 r.

Temat: Ku pokrzepieniu serc - "Potop" H. Sienkiewicza. (2 godziny)

Podręcznik str. 161

W zeszycie:

1. Archaizm -

2. Archaizacja -

3. Napisz, w jaki sposób Polacy przygotowywali się do obrony Częstochowy.

4. Opisz zachowanie Polaków w czasie obrony klasztoru.

5. Wypisz 5 archaizmów i podaj ich współczesne odpowiedniki.


20 kwietnia 2021 r.

Temat: Szlachcic, Sarmata, Kmicic zuchwały zawadiaka – H. Sienkiewicz „Potop”. (2 godziny)

Przeczytaj fragment „Potopu” H. Sienkiewicza – podręcznik str. 174 - 183.

W zeszycie:

  1. Postać Kmicica – opisz pozytywne i negatywne aspekty postępowania wobec podwładnych.
  2. Czego dotyczyła kłótnia Kmicica z Oleńką? Dlaczego zarzuciła mu, że zachowuje się jak zdrajca?
  3. Do podanych cech charakteru Kmicica dopisz przykłady sytuacji i wydarzeń, w których się one ujawniają:
  • chełpliwy –
  • gwałtownik –
  • swawolnik –
  • dziki –
  • niepohamowany –
  1. Wyjaśnij, dlaczego Kmicic nie chce wybierać miedzy Oleńką a towarzyszami broni?
  2. Wymień cechy Oleńki, które imponują Kmicicowi.