W związku ze stanem zagrożenia epidemicznego
Zespół Szkół w Długosiodle
oferuje bezpłatną, fachową pomoc psychologiczną na telefon lub online.
Mogą z niej skorzystać wszyscy uczniowie oraz rodzice,
którzy w sytuacji zagrożenia COVID-19 potrzebują wsparcia.
psycholog Wiktor Owsiak.
tel. 796 326 105
e-mail: owsiak.w@gmail.com
03.06.2020r.
Porady psychologa dla uczniów
Temat: Rozwój osobowości
Jedną z teorii przedstawiającą rozwój osobowości była koncepcja Sigmunda Freuda. Zwrócił on uwagę, że niebywale ważnym okresem życia jest dzieciństwo, którego okresy muszą być przeżyte w ściśle określonych zasadach, utrwalone błędy (fiksacje) powodują bowiem, określone cechy w dorosłym życiu. Według niego, osobowość rozwija się w sposób ciągły, ale najbardziej znaczącym okresem jej formowania jest okres między 1 a 5 rokiem życia.
Zawsze planuj czas, który poświęcisz na praktykowanie ćwiczeń rozwoju osobistego.
Ważne jest, abyś już wcześniej wiedział, kiedy to dokładnie będzie. W ten sposób przygotujesz się psychicznie. To poczucie gotowości wpływa bardzo pozytywnie na Twoje podejście do całego procesu praktyki.
Potraktuj to jako wyjątkowy czas tylko dla Ciebie i niech to będzie ważna część Twojego dnia.
Odkrywaj i doświadczaj. Nie wymagaj od siebie określonych efektów. Takie oczekiwania „zanieczyszczają” Twoje doświadczenie i proces uczenia się. Bądź otwarty na wszystko, co się w Tobie dzieje. Bacznie obserwuj swoje myśli i emocje i zapisuj spostrzeżenia, które masz.
Uwierz w siebie i swój sukces.
Nie ma drzwi niemożliwych do otworzenia. Nie ma marzeń i snów nie do spełnienia. Więc nie pozwól zgnić swej ambicji. Uwierz w siebie i pozostań silny lub silna - złap życie w swoje ręce. Nadal masz szansę, żeby nie marnować go więcej.
Zrób podsumowanie dnia.
Na końcu spójrz na swój dzień, zastanów się, jak się czujesz i określ - co najważniejszego wyciągasz dla siebie z ćwiczeń, które zrobiłeś? Czego najważniejszego się nauczyłeś?
Jak to wykorzystasz w praktyce? Kiedy dokładnie to wykorzystasz? Co zrobisz, aby upewnić się, że nowa wiedza i doświadczenie zostanie wykorzystane w życiu codziennym?
Na podstawie odpowiedzi na te pytania przygotuj krótki plan działania mówiący o tym, gdzie, kiedy i jak dokładnie wykorzystasz te rzeczy w praktyce.
Rozwój osobisty jak podróż balonem? Może i tak być:
- Wyobraź sobie, że w drodze po swoje marzenia nie wspinasz się na szczyt, ale lecisz pięknym, wygodnym balonem.
- Aby wystartować, nie zakładasz ciężkiego plecaka, a odcinasz worki z obciążeniem.
- Nie musisz pokonywać przeszkód i iść krętą ścieżką.
- Zamiast tego wznosisz się ponad swoje ograniczenia i lecisz prosto do celu.
- Nie patrzysz przez większość czasu pod swoje nogi, ale podziwiasz widoki i patrzysz daleko do przodu.
Wyobrażaj sobie, jak nim lecisz i patrzysz na swoje życie z góry. Wyobrażaj sobie, jak odcinasz worki z problemami i wznosisz się jeszcze wyżej. Zobacz, jak na horyzoncie pojawia się Twój cel, a Ty rozpalasz ogień, dzięki któremu lecisz dokładnie tam, gdzie chcesz lecieć. Dlatego warto postawić sobie cel i wiedzieć go czego się dąży, wiedzieć z czego czerpie radość i szczęście w życiu.
Psycholog Wiktor Owsiak
27.05.2020r.
Porady psychologa dla uczniów
Czym jest osobowość?
Osobowość jest to zespół różnego rodzaju mechanizmów psychologicznych takich jak np. tożsamość, inteligencja, motywy, system wyznawanych wartości , które sprawiają że człowiek jest w stanie kierować własnym życiem natomiast jego zachowania są spójne i zorganizowane.
Aby poznać swoją osobowość zachęcam do wykonanie testu osobowości:
https://www.16personalities.com/pl/darmowy-test-osobowosci
O sposobach rozwijania swojej osobowości napisze w następnym tygodniu.
Pozdrawiam,
Wiktor Owsiak
20.05.2020r.
Profilaktyka
Największy wpływ na zdrowie fizyczne młodzieży mają czynniki związane z pozytywnymi emocjami (poczucie podekscytowania, zadowolenia, zachwytu). Czynniki związane z emocjami negatywnymi (poczucie osamotnienia, winy i smutku) oraz poczucie wycofania, niepokoju i przygnębienia mają mniejsze znaczenie dla trafnego diagnozowania stanu zdrowia fizycznego. Natomiast mają większe znaczenie dla zdrowia psychicznego.
Badania prowadzone w Stanach Zjednoczonych pokazały, że dzieci przeżywające emocje pozytywne były również zdrowsze. Wśród osób, które przeżywają mniej pozytywnych emocji, można zastosować działania profilaktyczne, które zapobiegłyby pogorszeniu stanu zdrowia, zarówno psychicznego, jak i fizycznego.
Jaka profilaktyka jest możliwa do stosowania w domu? Oto kilka prostych działań:
- Nastolatek często sprawia wrażenie, że nie potrzebuje naszej uwagi i zaangażowania. Tak naprawdę jednak oczekuje, że będziemy obecni w jego życiu, będziemy go wspierać i motywować do działania. Okazuj więc miłość swojemu dziecku zarówno wtedy, gdy jesteście sami, jak i w gronie innych osób.
- Stale bądźmy obecni w życiu nastolatka i nieustannie go wspierajmy. Bierzmy udział w meczach, przedstawieniach i innych wydarzeniach. Zaangażujmy się w pomoc przy imprezach na terenie szkoły.
- Działania na arenie szkolnej - dowiedzmy się, czy możemy jakoś pomóc nauczycielom, bibliotekarce oraz poznajmy się z dyrektorem, psychologiem szkolnym, trenerem.
- Działania w rodzinie - utrzymujmy dobre relacje z dziadkami, ciotkami, wujkami, kuzynami, żeby pokazać dziecku, jak funkcjonują rodzinne więzi i jak członkowie rodziny wspierają się nawzajem.
- Kupmy dziecku prezent z okazji na przykład uroczystego wręczenia dyplomów dla najlepszych uczniów podczas zakończenia roku szkolnego czy innego ważnego osiągnięcia.
- Po każdym ważnym wydarzeniu przybijmy piątkę, poklepmy po ramieniu lub mocno uściśnijmy nasze dziecko.
Jak zaangażujemy się w życie nastolatka wtedy będziemy mogłi lepiej go rozumieć. Od porozumienia blisko jest do głębokiej więzi.
Psycholog
Wiktor Owsiak
13.05.2020r.
Zalecenia dla zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucie
Otaczaj się pozytywnymi ludźmi - niczego nie zmieniam w relacjach, które mi służą. Wychodzę z tych, które mi szkodzą.
Ruszaj się - bieganie z nimi przez godzinę dziennie.
Śmiej się - staraj się często śmiać. Raz w tygodniu zaleca się obejrzenie komedii.
Przyjaźnij się - Co najmniej raz w tygodniu spotkaj się z przyjacielem, który wspiera mnie i rozśmiesza (może być online). Nie zalecam długie rozmowy przez telefon.
Odpoczywaj – najlepiej aktywnie czyli poprzez rozwijania pasji czy ćwiczenia sportowe. Spij wystarczająco długo. Czasami ważne krótkie drzemki żeby powrócić do aktywności.
Korzystaj z kultury - czytaj książki, słuchaj muzyki, szukaj inspiracji w internecie.
Pomagaj – przedewszystkim swoim bliskim. Nic tak nie łączy rodzinę jak wspólna aktywność: wspólna praca - wspólny odpoczynek. To może odmienić nasze życie.
Codziennie można zadać sobie pytanie: „Czy dzisiaj był dobry dzień?”. Jeśli nie, staram się to nadrobić zanim skończy się dzień.
06.05.2020r.
Od lat nie słabnie zainteresowanie młodych ludzi i dorosłych zagadnieniami z zakresu psychologii.
To zainteresowanie znacząco wzrosło w latach rozwoju gospodarczego w Polsce. Dobrobyt gospodarczy sprawia, że młodzież mniej koncentruje się na sprawach materialnych a bardziej na relacjach społecznych. W celu zwiększenia kompetencji społecznych przydatna jest wiedza psychologiczna. Młodzi wprost skarżą się na brak umiejętności społecznych i emocjonalnych odpowiedzialnych za budowanie bliskich relacji. Większość osób wynosi te braki z własnych rodzin gdzie rozmowa oraz dialog były rzadkością.
Aby zwiększyć swoje kompetencje społeczne należy zadbać o takie aspekty:
- Kompetencje społeczne warunkujące umiejętność radzenia sobie w sytuacjach osobistych – sytuacje związane z bliskimi kontaktami interpersonalnymi (słuchanie i czynienie zwierzeń). Tak, to że potrafisz słuchać oraz samemu otworzyć się.
- Kompetencje społeczne warunkujące efektywność radzenia sobie w sytuacjach ekspozycji społecznej – sytuacje ekspozycji społecznej to te, w których jesteśmy obiektem uwagi i potencjalnej oceny ze strony innych. Są one stresujące, gdyż wiążą się z ryzykiem, że ta ocena będzie negatywna. Czyli ważna tutaj jest zdolność radzenia sobie ze stresem.
- Kompetencje społeczne warunkujące efektywność radzenia sobie w sytuacjach wymagających asertywności – sytuacje wymagające asertywności to wszystkie sytuacje, w których poprzez wywieranie wpływu lub opieranie się wpływowi innych, realizujemy postawione cele i potrzeby.
Często młodzież wymienia braki w zakresie komunikacji, jako barierę w uzyskaniu dobrej pracy, a co za tym idzie - możliwości rozwoju zawodowego.
Wniosek jest taki, że kompetencje społeczne umożliwiają szybsze założenie własnego gospodarstwa domowego oraz własnej rodziny. Zachęcam do pracy nas sobą w tym aspekcie.
Pozdrawiam,
Psycholog
Wiktor Owsiak
29.04.2020r.
Porady psychologa dla rodziców
Nowe pokolenie a dorosłość
Obecnym nastolatkom nie spieszy się do typowo "dorosłych".
Obecnym nastolatkom nie spieszy się do typowo "dorosłych" czynności aż tak bardzo, jak działo się to w poprzednich pokoleniach - wynika z raportu opublikowanego w piśmie "Child Development".
Obecne pokolenie nastolatków w porównaniu z ich poprzednikami znacznie rzadziej angażuje się w czynności typowe dla wieku dorosłego jak praca zarobkowa.
Zmienia się sposób spędzania wolnego czasu
Zmienia się również sposób spędzania wolnego czasu oraz angażowania się w rożne czynności. Powodem mniejszego zaangażowania oraz zainteresowania zrachowaniami dorosłych, które kiedyś wydawały się nastolatkom atrakcyjne, jest znacznie większa ilość czasu spędzanego przez młodzież w internecie.
Również przyczynami są sposób ogólne zmiany społeczne. Zmniejszyła się liczebność rodziny. Jest większa długość życia. Wydłużył się czas trwania edukacji. Rozwój gospodarczy oraz wzrost dobrobytu również wydłuża czas dorastania.
Wniosek jest jeden - proces wchodzenia w dorosłe życie uległ spowolnieniu. Biorąc pod uwagę zachowania typowe dla osób dorosłych, dzisiejsi 18-latkowie przypominają dawniejszych 15-latków.
Na zachowanie młodzieży miał wpływ także kontekst społeczny, m.in. zmiany kulturowe czyli np. moda na rodzenie dzieci przez kobiety w późniejszym wieku. Więcej czasu poświęcanego na rozrywkę, korzystania z działalności kulturalnej oraz poznawania świata, poznawania innych kultur a co za tym idzie uczenia się kilku języków.
Tendencja ta nie jest ani dobra ani zła. Odzwierciedla jedynie klimat społeczny panujący obecnie w świecie: w Europie oraz w Stanach Zjednoczonych.
Ostatnie zagrożenia epidemiczne które nabrały na znaczeniu tą tendencję jeszcze bardziej pogłębią. Na to jest kilka przyczyn:
Po-pierwsze: media elektroniczne oraz umiejętność korzystania z nich nabrała na znaczeniu a czas spędzany on-line znacząco się zwiększył.
Po-drugie: w świat wirtualny zaangażowały się nie tylko dzieci i młodzież a również dorośli a siedzenie całymi rodzinami w domu nie sprzyja usamodzielnianiu się .
Po-trzecie: znika wiele miejsc pracy z powodu nasilenia się tendencji przeniesienia się znaczącej aktywności gospodarczej do świata wirtualnego. Ta tendencja jest trwała.
Więc witamy w nowej rzeczywistości, do której przede wszystkim musimy się przystosować my sami czy świat dorosłych. Im wcześniej zaczniemy tym lepiej dla nas.
psycholog
Wiktor Owsiak
22.04.2020r.
Porady psychologa: mnemotechniki - metoda szybkiej nauki, szybkiego
zapamiętywania. Z pewnością przyda Wan się teraz i później.
Zapraszam do zapoznania się z prezentacją
Mnemotechniki
15.04.2020r.
Porady psychologa: jak motywować dzieci do nauki.
Zachęcam do zapoznania się z poniższą prezentacją.
jak_motywowac_dzieci_do_nauki.pdf
08.04.2020r.
Porady psychologa dla rodziców
Obecna sytuacja na świecie wyzwala sporo emocji. Dorosłi są zazwyczaj wyposażeni w kompetencje pod względem przeżywania emocji. Natomiast nasze dzieci a szczegónie te w okresie dojrzewania czasami nie potrafią ich regulować (rozpoznawać, radzić sobie z nimi).
Tutaj wkraczamy my, dorośli. Im bliżej naszych dzieci będziemy, tym większych kompetencji nabiorą w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.
Czym są emocje?
Emocje są nam potrzebne z punktu widzenia naszego przeżycia. Emocje to sygnały z ciała, które informują nas o naszych potrzebach.
Przykładowo:
• strach jest reakcją na nieznane zagrożenie, motywuje do działania, walki lub ucieczki,
• smutek pozwala innym zareagować na nasze oddalenie, pocieszyć,
• wstyd ostrzega nas przed zachowaniem, które może sprawić, że zostaniemy wykluczeni z grupy,
• radość inicjuje przebywanie z innymi, informuje nas, że czujemy się dobrze,
• współczucie pozwala nam zatroszczyć się o innych członków grupy,
• rozczarowanie pozwala spojrzeć na problem z innej perspektywy, wyjść ze swojej strefy komfortu i spytać, czego tak naprawdę potrzebuję,
• złość jest sygnałem, że powinnam się zatroszczyć o własne potrzeby, może jestem głodna lub zmęczona.
My, dorośli, posiadamy w swoim ciele (nie tylko w mózgu) istotne mechanizmy samoregulacji emocji.
Stanowi ona pewną umiejętność posługiwania się własnymi emocjami w celu zaspokojenia potrzeb: najczęściej swoich, bywa jednak że także cudzych (współczucie). Nabywamy ją stopniowo przez całe życie.
Jak wzmocnić odporność psychiczną swojego dziecka? Jesteśmy istotami społecznymi czyli żyjemy i rozwijamy się wyłącznie w grupie. Także trudnej sztuki samoregulacji emocji uczymy się w oparciu o innych. Regulacji emocji dzieci uczą się w kontakcie z nami, dorosłymi. Poprzez wspierający kontakt z dorosłym dziecko uczy się, że każda emocja jest ważna, że może na nas liczyć. Wspierajmy u dziecka poczucie bezpieczeństwa!
Ten trudny czas jest dobrą okazją aby spędzac ten czas razem bez "szału zakupów" i załatwienia tysiaca spraw i tego życzę Wam na nadchodzące Święta Wielkanocne!
01.04.2020r.
Porady psychologa
Temat "Strategia samodzielnego uczenia się"
Ten czas, niepokoju, niepewności czy samotności może być dobrze wykorzystany. Zawsze można coś zrobić dla sibie i dla innych. W domu też możesz być aktywnym.
Po-pierwsze - planuj swój harmonogram dnia. Ćwiczenia fizyczne, higiena osobista, posiłki w regularnych porach i inne regularne czynności przyczyniają się do porządku w nowej i niejasnej sytuacji.
Po drugie - w czasach koronawirusa utrzymuj kontakty społeczne z wykorzystaniem mediów elektronicznych.
Po trzecie - przejmij kontrolę nad niepokojącymi myślami. Wystarczy kilka informacji na temat koronawirusa dziennie. A to jest kluczowe, by czas epidemii nie odcisnął się negatywnie na naszej psychice.
Aby tak się nie stało najważniejszy jest własny rozwój! Zarezerwuj określony czas - min 2-3 godz. dziennie na samodzielne uczenie się. Nie zapominaj o przerwach co najmniej 5 - 10 min na każdą godzinę.
Jakie są strategie samodzielnego uczenia się?
Oto kilka moim zdaniem najważniejszych...
Strategia odtwórcza
Stosowanie tej strategii wynika w duzej mierze z konieczności realizacji podstawy programowej. Wówczas najważniejszym celem staje się mechaniczne przekazywanie materiału. Wykorzystujemy to strategię poprzez zapoznanie się z teoretycznymi podstawami wiedzy z pewnej konkretnej dziedziny. Wtedy sięgamy po literaturę przedmiotu i chcemy poszukiwać również związane z zagadnieniem informacje czy dane, naprzykład w internecie.
Strategia wyjaśniająca
Zdarza się, że mamy dużo danych oraz wszelkie informacje ale nadal nie rozumiemy zjawiska czy mechanizmu działania. Wtedy potrzebny jest ktoś kto by nam wyjaśnił jak to jest czy jak to działa. W tym miejscu ujawnia się rola nauczyciela, ale możemy sięgać po pomoc kolegów czy koleżanek, rodziców oraz w miarę możliwości korzystamy z ekspertów czy praktyków z danej dziedziny.
Strategia innowacyjna
W tej strategii uczenia się stajesz się innowatorem. Największe sukcesy zawsze daje indywidualna ścieżka rozwoju. Dzięki pasji twórczej możesz podejmować działania eksperymentalne. Możesz wykorzystywać swoje osobiste doświadczenia i nie musisz wykonywać wszsytkie czynnosci według poleceń nauczyciela. Tutaj najważniejsze jest pragnienie być twórcą. Nasza indywidualność dostrzegana jest przez nasze utworzone dzieła. Twórz zatem innowacje, własne pomysły – jeśli zostaną one zauważnoe przez nauczyciela, to jeszcze lepiej.